Luottamuksen rakentuminen rekrytointiprosessissa sosiaalisen median avulla
Enarvi, Mikaela (2018)
Kandidaatintutkielma
Enarvi, Mikaela
2018
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019123049427
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019123049427
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, tukeeko sosiaalisen median käyttö luottamuksen syntymistä rekrytointiprosessissa ja miten luottamus voi rekrytointiprosessissa lähteä kehittymään. Tutkimuksessa tarkastellaan, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää rekrytoinnissa ja tukeeko sen käyttö luottamuksen rakentumista hakijan ja yrityksen välille. Luottamuksen rakentumista tarkastellaan rekrytoivan yrityksen ja työnhakijan välisenä tekijänä. Tutkimus on toteutettu rekrytoivan yrityksen näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Tätä varten on haastateltu neljää henkilöstöhallinnon sekä viestinnän tehtävissä työskentelevää henkilöä, jotka kaikki tulevat samasta yrityksestä, joka käyttää sosiaalista mediaa apuna rekrytoinneissaan.
Tutkimuksen perusteella sosiaalisen median käyttö voi tukea luottamuksen rakentumista rekrytointiprosessissa, mutta sen käyttö antaa sille vain ensimmäisen tukialustan. Tutkimustulosten perusteella luottamus rakentuu sosiaalisessa mediassa ensisijaisesti kommunikoinnin, viestinnän sekä työnantajakuvan avulla, mutta sen rakentuminen on aina henkilökohtainen kokemus. Luottamuksen tunteen monimutkaisuuden vuoksi sen rakentuminen tarvitsee tuekseen tutkimuksen perusteella myös kasvokkain tapahtuvaa kommunikaatiota ja lisätukea. The aim of this thesis is to study the role of social media in building trust in recruiting process. The aim is to examine can the use of social media support trust building in recruiting process. Furthermore, it studies how the trust is built through social media. Thesis explains how social media can be utilized by recruiters and does it support trust building between a company recruiting and a job applicant. The thesis is studied through company aspect.
This research is carried out as qualitative case-study. The study is conducted through interviews, a common method of data collection in qualitative research. Interviews were arranged as theme interviews to examine the subject closely.
Based on the results social media can support trust building in recruiting process, however it is only the first step. Based on the results trust is usually built with employee branding, communications and correspondence with job applicants, however it is always a personal experience. Complex process needs further investigation in digitalization. Due to complexity of trust building, it seems that based on this study trust building could still benefit from face to face communication and other support functions.
Tutkimus on toteutettu laadullisena eli kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Tätä varten on haastateltu neljää henkilöstöhallinnon sekä viestinnän tehtävissä työskentelevää henkilöä, jotka kaikki tulevat samasta yrityksestä, joka käyttää sosiaalista mediaa apuna rekrytoinneissaan.
Tutkimuksen perusteella sosiaalisen median käyttö voi tukea luottamuksen rakentumista rekrytointiprosessissa, mutta sen käyttö antaa sille vain ensimmäisen tukialustan. Tutkimustulosten perusteella luottamus rakentuu sosiaalisessa mediassa ensisijaisesti kommunikoinnin, viestinnän sekä työnantajakuvan avulla, mutta sen rakentuminen on aina henkilökohtainen kokemus. Luottamuksen tunteen monimutkaisuuden vuoksi sen rakentuminen tarvitsee tuekseen tutkimuksen perusteella myös kasvokkain tapahtuvaa kommunikaatiota ja lisätukea.
This research is carried out as qualitative case-study. The study is conducted through interviews, a common method of data collection in qualitative research. Interviews were arranged as theme interviews to examine the subject closely.
Based on the results social media can support trust building in recruiting process, however it is only the first step. Based on the results trust is usually built with employee branding, communications and correspondence with job applicants, however it is always a personal experience. Complex process needs further investigation in digitalization. Due to complexity of trust building, it seems that based on this study trust building could still benefit from face to face communication and other support functions.