Oppilaiden sananvapaus ja yksityisyys perusopetuksessa : Pukeutumisen ja puhelimen käytön rajoittaminen koulujen järjestyssäännöissä
Valtamäki, Saimi Anni-Maija (2019-12-19)
Valtamäki, Saimi Anni-Maija
19.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121949098
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019121949098
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sananvapauden ja yksityisyyden rajoittamista perusopetuksen järjestyssäännöissä. Tutkimuksessa keskitytään järjestyssäännöistä löytyviin perusoikeuksien rajoituksiin, ja perusoikeuksia tarkastellaan pukeutumista ja puhelimen käyttöä koskevien järjestysääntöjen näkökulmasta.
Jokaisen oppilaan perus- ja ihmisoikeudet on turvattu Suomen perustuslailla sekä kansainvälisillä ihmisoikeussopimuksilla. Lasten oikeuksista on säädetty erikseen myös lasten oikeuksien sopimuksessa. Perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Julkisen vallan toimijana koululla on velvollisuus huolehtia, että lasten oikeudet toteutuvat koulupäivän aikana.
Jokaisella oppilaalla on oikeus sananvapauteen, sekä jokaisen yksityisyyttä tulee suojella koulupäivän aikana. Puhelimen käyttö on osa sananvapauden käyttämistä, mutta puhelimen käyttämisen rajoittaminen voidaan nähdä myös muiden oppilaiden turvallisuuden ja yksityisyyden suojaamisena. Esimerkiksi valokuvan levittäminen internetissä saattaa loukata toisen oppilaan yksityisyyttä. Oppilas voi käyttää sananvapauttaan myös pukeutumisen kautta. Samalla pukeutuminen on osa oppilaan itseilmaisua sekä yksityisyyttä. Sananvapauden käyttämistä ei voida ennakolta estää.
Tutkimuksessa pyritään vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: voidaanko oppilaiden perusoikeuksia rajoittaa koulun järjestyssäännöillä sekä millaisia ongelmakohtia koulujen järjestyssäännöistä löytyy sananvapauden ja yksityiselämän suojan näkökulmasta pukeutumiseen sekä matkapuhelimen käyttöön liittyen? Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esille perusoikeudellisia ongelmakohtia, joita on löydettävissä perusopetuslain nojalla annetuista järjestyssäännöistä. Tutkimus on oikeusdogmaattinen sekä oikeussosiologinen. Tutkimuksen aineisto koostuu lainopillisten lähteiden ja oikeuskirjallisuuden lisäksi viranomaisen julkaisemista perusopetuksen ohjeistuksista sekä empiirisestä aineistosta, joka on kerätty koulujen internetissä julkaisemista järjestyssäännöistä. Näiden lisäksi tarkastellaan ylimpien laillisuusvalvojien sekä aluehallintoviranomaisen ratkaisuja. Sananvapauden ja yksityisyyden rajoja ja oikeuksien jännitettä esitetään myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisujen kautta.
Perusoikeudet eivät ole niin ehdottomia, että niitä ei missään tilanteessa voisi rajoittaa. Rajoittamisen täytyy kuitenkin täyttää perusoikeuksien yleiset rajoittamisen sallittavuuden kriteerit. Aineiston järjestyssääntöjen perusteella voidaan todeta, että perusopetuksen järjestyssäännöistä on löydettävissä perusoikeuksia rajoittavia elementtejä.
Jokaisen oppilaan perus- ja ihmisoikeudet on turvattu Suomen perustuslailla sekä kansainvälisillä ihmisoikeussopimuksilla. Lasten oikeuksista on säädetty erikseen myös lasten oikeuksien sopimuksessa. Perusopetuslain mukaan jokaisella oppilaalla on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön. Julkisen vallan toimijana koululla on velvollisuus huolehtia, että lasten oikeudet toteutuvat koulupäivän aikana.
Jokaisella oppilaalla on oikeus sananvapauteen, sekä jokaisen yksityisyyttä tulee suojella koulupäivän aikana. Puhelimen käyttö on osa sananvapauden käyttämistä, mutta puhelimen käyttämisen rajoittaminen voidaan nähdä myös muiden oppilaiden turvallisuuden ja yksityisyyden suojaamisena. Esimerkiksi valokuvan levittäminen internetissä saattaa loukata toisen oppilaan yksityisyyttä. Oppilas voi käyttää sananvapauttaan myös pukeutumisen kautta. Samalla pukeutuminen on osa oppilaan itseilmaisua sekä yksityisyyttä. Sananvapauden käyttämistä ei voida ennakolta estää.
Tutkimuksessa pyritään vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: voidaanko oppilaiden perusoikeuksia rajoittaa koulun järjestyssäännöillä sekä millaisia ongelmakohtia koulujen järjestyssäännöistä löytyy sananvapauden ja yksityiselämän suojan näkökulmasta pukeutumiseen sekä matkapuhelimen käyttöön liittyen? Tutkimuksen tarkoituksena on nostaa esille perusoikeudellisia ongelmakohtia, joita on löydettävissä perusopetuslain nojalla annetuista järjestyssäännöistä. Tutkimus on oikeusdogmaattinen sekä oikeussosiologinen. Tutkimuksen aineisto koostuu lainopillisten lähteiden ja oikeuskirjallisuuden lisäksi viranomaisen julkaisemista perusopetuksen ohjeistuksista sekä empiirisestä aineistosta, joka on kerätty koulujen internetissä julkaisemista järjestyssäännöistä. Näiden lisäksi tarkastellaan ylimpien laillisuusvalvojien sekä aluehallintoviranomaisen ratkaisuja. Sananvapauden ja yksityisyyden rajoja ja oikeuksien jännitettä esitetään myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisujen kautta.
Perusoikeudet eivät ole niin ehdottomia, että niitä ei missään tilanteessa voisi rajoittaa. Rajoittamisen täytyy kuitenkin täyttää perusoikeuksien yleiset rajoittamisen sallittavuuden kriteerit. Aineiston järjestyssääntöjen perusteella voidaan todeta, että perusopetuksen järjestyssäännöistä on löydettävissä perusoikeuksia rajoittavia elementtejä.