Erikoistrukkien automaatiotoiminnan mahdollisuuksien ja toteutuksen haasteiden analysointi ja kustannusarviointi
Turunen, Tuomas (2019)
Diplomityö
Turunen, Tuomas
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120946322
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120946322
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdytään automaattitrukkien käyttöönoton mahdollisuuksiin kohdeyrityksen varastotiloissa lentoliikenteen rahdinkäsittelyyn. Tavoitteena on pyrkiä selvittämään mahdolliset haasteet, joita käyttöönotossa voisi ilmetä sekä pyrkiä löytämään ratkaisuja, joilla ilmenneet haasteet voitaisiin ratkaista pitäen samalla käyttöönoton kokonaiskustannukset hallussa. Haasteiden ollessa tiedossa työ etenee kohti numeerista analyysiä, jossa selvitetään nykytilassa tapahtuva kalenterikuukauden aikana sekä sekä työn jakautuminen päivien ja tuntien välille. Tieto on kriittinen automaatiota suunnitellessa, sillä liian epätasainen jakautuminen on merkittävä haittatekijä automaattiselle työlle.
Analyysin pohjalta voidaan todeta, että nykytilanteessa automaatio on hyvin hankala saada kannattavaksi pitkälläkään aikavälillä, sillä lentoliikenne on joustamatonta ja keskittyy hyvin pitkälti keskelle päivää, ollen muuna aikana hyvin hiljaista ja vastaavasti työmäärä korreloi lentoliikenteen kanssa. Tarvittaisiin merkittäviä ulkoisia, yrityksestä riippumattomia muutoksia, jotta automaation saisi kannattavaksi. The focus of this work is on the possibilities for automating forklift operations for a warehouse, which deals with international flight cargo. Goal is to find possible difficulties, which can rise in implementation process and try to find usable solutions for possible difficulties while keeping the total cost of implementation in check. Once the difficulties are identified the focus shifts towards numerical analysis of current situation, primarily the workload in a calendar month and how much work there is in a day or hour. Information on this area is critical for automation, since if the workload is too accumulated to certain parts of a day it will be hard for automation.
Based on the analysis it can be deducted, that automation will be difficult to be net positive in regards of cash flow, since commercial flight is very strict on schedule and most of flights arrive and leave during the afternoon, and is mostly silent for the rest of the day and workload in warehouse correlates with nearby air traffic. It would require heavy changes, independent from warehouse operator to get automation be profitable.
Analyysin pohjalta voidaan todeta, että nykytilanteessa automaatio on hyvin hankala saada kannattavaksi pitkälläkään aikavälillä, sillä lentoliikenne on joustamatonta ja keskittyy hyvin pitkälti keskelle päivää, ollen muuna aikana hyvin hiljaista ja vastaavasti työmäärä korreloi lentoliikenteen kanssa. Tarvittaisiin merkittäviä ulkoisia, yrityksestä riippumattomia muutoksia, jotta automaation saisi kannattavaksi.
Based on the analysis it can be deducted, that automation will be difficult to be net positive in regards of cash flow, since commercial flight is very strict on schedule and most of flights arrive and leave during the afternoon, and is mostly silent for the rest of the day and workload in warehouse correlates with nearby air traffic. It would require heavy changes, independent from warehouse operator to get automation be profitable.