Digitaalinen tiedonvaihto teollisuusympäristössä ja toimitusketjujen hallinnassa
Hassinen, Sarianne (2019)
Pro gradu -tutkielma
Hassinen, Sarianne
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120245135
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019120245135
Tiivistelmä
Maisterityössä tutkitaan digitaalisen tiedonvaihdon nykytilaa B2B-liiketoiminnassa. Nykyisessä liiketoimintaympäristössä halutaan siirtyä kohti digitaalisia toimitusketjun prosesseja, jotka takaavat tehokkuuteen ja kustannuksiin liittyviä hyötyjä verrattain manuaalisiin tiedonvälityksen muotoihin. Tutkimuksessa käsitellään, mitä tiedonvaihdon tarpeita teollisuuden yrityksillä on, mitä mahdollisuuksia digitaalinen tiedonvaihto tarjoaa organisaatioille sekä miten ja millä keinoin nämä tiedonvaihdon (tai vastaavasti tiedon jakamisen) tarpeet saadaan täytettyä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin ja nimettiin useita haasteita, jotka ovat toimineet hidastavina tekijöinä digitaalisen tiedonvaihdon kehittymisen esteinä.
Suurimmat digitaalisen tiedonvaihdon haasteet liittyvät yritystoimijoiden välisiin haasteisiin sopia yhteisistä toimintatavoista koskien ekosysteemissä käytettäviä informaatiomalleja ja välitettäviä tietosisältöjä. Jotta digitaalista tiedonvälitystä ja automaatiota saadaan edistettyä, ekosysteemin prosesseja on yhtenäistettävä. Lisäksi käytettävistä teknisistä ja kaupallisista tiedonvaihdon standardeista on yhteisesti sovittava. Yhteisten standardien käyttö on digitaalisen tiedonvaihdon edellytys, mutta yksikään tämänhetkinen standardi ei ole riittävä tukemaan täysin teollisuuden laitteita koskevaa tiedonvaihtoa. Täten teollisuuden toimijoiden on yhteisesti sovittava teknisten laitetietojen määrittelyistä, jotta ne saadaan yhtenäistettyä. Vaikka tiedonvaihto ei ole tänä päivänä enää teknologinen ongelma, tietointegraatioiden rakentamisessa esiintyy erilaisia järjestelmäarkkitehtuurillisia haasteita liittyen järjestelmien heterogeenisiin rakenteisiin. Esiin nousivat myös erilaiset tietoturvauhkiin liittyvät pelot sekä puutteellinen kokonaisvaltainen ymmärrys ja johtajuus digitaalisen murroksen hallitsemisessa. Suurimpina digitaalisen tiedonvaihdon mahdollisuuksina puolestaan nähdään automaatiosta seuraavat kustannushyödyt prosesseissa sekä työnkulkujen ja läpimenoaikojen tehostuminen teollisuudessa. Tehokkaamman tiedon välityksen ja toimitusketjujen läpinäkyvyyden ansiosta laitteiden elinkaarihallintaa pystytään kehittämään merkittävästi. Digitalisaatio takaa paremman tiedon laadukkuuden, käytettävyyden sekä tiedonvälityksen nopeuden, mistä syntyy monia mahdollisuuksia kehittää uusia innovaatiota, liiketoimintamalleja ja arvontuottoa digitaalisessa ekosysteemissä sekä toimitusketjuissa. Vielä on kuitenkin monia sekä teknisiä että sopimuksellisia haasteita ratkaisematta, ennen kuin avoimempi digitaalinen tiedonvaihto organisaatioiden välillä saadaan toteutettua. The purpose of the thesis is to examine digital information exchange and B2B-integrations in industry sector. In a current business environment organizations are moving towards more digitalized supply chain processes and automation that ensure more effective life-cycle management and lower transaction costs in all industry areas. The study sets out to discover what are the current digital information exchange needs in industry and how the needs can be fulfilled by developing more robust digital B2B-integrations, automating processes and by achieving overall better cooperation by adopting Digital Business Ecosystems and Digital Supply Chain conducts. Applying a DBE mindset and networks in industry is a very complicated phenomenon. The study discovered many obstacles that hinder the digitalization advancements but moreover the study revealed the great benefits that companies can achieve by adopting digital communication within internal and external operations and with business partners.
The study reveals that the biggest obstacles relate to difficulties between the business partners to agree on common ground rules and united practices in digital business ecosystems. The network partners must commonly agree which information models will be deployed and what are the contents of the applied technical and business standards in the ecosystem. Processes and information contents must be harmonized in order to achieve effortless information exchange. Current issue with the exciting standards is that they don’t fulfil all the technical information requirements concerning the industry equipment. Therefore, the standards need to be further developed to support the industry needs. Nowadays there are many technologies to digitally process information but there are still some issues with heterogenous system solutions. Organizations also fear for their information security in digitalizing environment. The biggest benefits are results of the digitally improved information quality, information exchange speed and better information availability. The common communication practices enable new ways to create value, new innovations and business models in digital business ecosystems. By better visibility and better forecasting the product and plant lifecycle management becomes more effective. The process automation guarantees transaction cost benefits, more effective workflows and shorter lead times for the industry operators.
Suurimmat digitaalisen tiedonvaihdon haasteet liittyvät yritystoimijoiden välisiin haasteisiin sopia yhteisistä toimintatavoista koskien ekosysteemissä käytettäviä informaatiomalleja ja välitettäviä tietosisältöjä. Jotta digitaalista tiedonvälitystä ja automaatiota saadaan edistettyä, ekosysteemin prosesseja on yhtenäistettävä. Lisäksi käytettävistä teknisistä ja kaupallisista tiedonvaihdon standardeista on yhteisesti sovittava. Yhteisten standardien käyttö on digitaalisen tiedonvaihdon edellytys, mutta yksikään tämänhetkinen standardi ei ole riittävä tukemaan täysin teollisuuden laitteita koskevaa tiedonvaihtoa. Täten teollisuuden toimijoiden on yhteisesti sovittava teknisten laitetietojen määrittelyistä, jotta ne saadaan yhtenäistettyä. Vaikka tiedonvaihto ei ole tänä päivänä enää teknologinen ongelma, tietointegraatioiden rakentamisessa esiintyy erilaisia järjestelmäarkkitehtuurillisia haasteita liittyen järjestelmien heterogeenisiin rakenteisiin. Esiin nousivat myös erilaiset tietoturvauhkiin liittyvät pelot sekä puutteellinen kokonaisvaltainen ymmärrys ja johtajuus digitaalisen murroksen hallitsemisessa. Suurimpina digitaalisen tiedonvaihdon mahdollisuuksina puolestaan nähdään automaatiosta seuraavat kustannushyödyt prosesseissa sekä työnkulkujen ja läpimenoaikojen tehostuminen teollisuudessa. Tehokkaamman tiedon välityksen ja toimitusketjujen läpinäkyvyyden ansiosta laitteiden elinkaarihallintaa pystytään kehittämään merkittävästi. Digitalisaatio takaa paremman tiedon laadukkuuden, käytettävyyden sekä tiedonvälityksen nopeuden, mistä syntyy monia mahdollisuuksia kehittää uusia innovaatiota, liiketoimintamalleja ja arvontuottoa digitaalisessa ekosysteemissä sekä toimitusketjuissa. Vielä on kuitenkin monia sekä teknisiä että sopimuksellisia haasteita ratkaisematta, ennen kuin avoimempi digitaalinen tiedonvaihto organisaatioiden välillä saadaan toteutettua.
The study reveals that the biggest obstacles relate to difficulties between the business partners to agree on common ground rules and united practices in digital business ecosystems. The network partners must commonly agree which information models will be deployed and what are the contents of the applied technical and business standards in the ecosystem. Processes and information contents must be harmonized in order to achieve effortless information exchange. Current issue with the exciting standards is that they don’t fulfil all the technical information requirements concerning the industry equipment. Therefore, the standards need to be further developed to support the industry needs. Nowadays there are many technologies to digitally process information but there are still some issues with heterogenous system solutions. Organizations also fear for their information security in digitalizing environment. The biggest benefits are results of the digitally improved information quality, information exchange speed and better information availability. The common communication practices enable new ways to create value, new innovations and business models in digital business ecosystems. By better visibility and better forecasting the product and plant lifecycle management becomes more effective. The process automation guarantees transaction cost benefits, more effective workflows and shorter lead times for the industry operators.