Resource-based strategic analysis of a global high-tech manufacturing company
Andersson, Marko (2019)
Diplomityö
Andersson, Marko
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112744422
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112744422
Tiivistelmä
Aim of the study is assess the current strategic status of the company, by finding appropriate tools and utilize these chosen tools to get an overview of the current strategic alignment of the company and competitors. The research methodology is mainly qualitative by workshops, Kaizen event and Delphi method exercises, supported by process audits, semi-structured interviews and quantitative data extractions. The study analysed the company from a resource-based view with the chosen strategic tools. Internal status of the case company and process to manage this was developed to fit the existing culture of the case company. Data extractions gave an overview of the structure of the portfolio and divisions between markets. Process audits were used to analyse the existing bridges from strategy to other areas. As a result, an assessment of current situation was made, and a toolset provided for possible future use. Työn tarkoitus on löytää sopivia työkaluja kohdeyrityksen analysoimiseen ja näiden avulla luoda yleiskuva yrityksen, sekä kilpailijoiden strategisesta nykytilasta. Tutkimuksen metodologia on pääosin kvalitatiivinen, mukana myös työtä tukeva kvantitatiivinen osa. Kvalitatiivinen osa toteutettiin Kaizen tapahtuman ja Delphi metodin mukaisten harjoitusten muodossa, sekä prosessi katselmuksilla. Näiden tueksi toteutettiin myös haastatteluja ja kvantitatiivista tiedonkeruuta. Tutkimus analysoi yritystä resurssipohjaisesta näkökulmasta. Sisäisen tilan arviointiin ja hallintaan luotiin yrityksen kulttuuriin sopiva prosessi. Tiedonkeruu antoi yleiskuvan yrityksen portfolion rakenteesta ja jakaumasta eri maantieteellisille markkinoille, sekä loi työkalun analyysin helpottamiseksi. Prosessi katselmuksilla analysoitiin strategian linkit muihin yrityksen osa-alueisiin. Tuloksena saatiin nykytilan kartoitus, sekä työkalu tulevaisuutta varten.