Anti-money laundering and customer due diligence in Finnish banking system : current situation and future improvements
Laine, Tommi (2019)
Pro gradu -tutkielma
Laine, Tommi
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112644277
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019112644277
Tiivistelmä
Recently media and banks have been paying attention to money laundering. There has been evidence that some banks dealing to anti-money laundering has not been under good corporate governance, and often this has been the headline in media. This thesis subject is covering anti-money laundering and customer due diligence, which are both playing central role when trying to prevent money laundering. In this process customer identification and verification is playing important role when opening new customers entities. Especially when opening a client bank must pay attention to actual beneficiaries of the company. The goal of the thesis is to examine the current state of anti-money laundering and customer due diligence in Finnish banks. Also, thesis tries to presume the future trends of anti-money laundering field. It seems that information systems will be playing a bigger role with anti-money laundering in the future. The research method used in this thesis is a survey done for AML professionals. What comes to supervision, there is probably going to be more unification in anti-money laundering regulation standards. This will do the supervision process easier and clearer. In the future, anti-money laundering requirements for a bank are going to increase. Public organizations also must put more effort to anti-money laundering, and their current processes are going to be too heavy in the future, therefore the regulation framework is probably going to be more unified. By doing this it is possible to make anti-money laundering more sensible ja effective. Anti-money laundering at its current state is still quite new phenomenon in banks. To enable bank’s inside anti-money laundering process to be as effective as possible, every bank official must understand the basics of anti-money laundering. Rahanpesu on huomioitu viime aikoina sekä mediassa että pankkialalla. On saatu evidenssiä siitä, että tiettyjen pankkien toiminta rahanpesun estämisessä ei ole täyttänyt kaikilta osin hyvän toiminnan tunnusmerkistö, tästä aiheesta onkin keskusteltu paljon mediassa. Tämä tutkielma käsittelee rahanpesun estämistä sekä asiakkaan tuntemista, ne ovat molemmat keskeisessä roolissa pyrittäessä estämään rahanpesua. Tässä prosessissa asiakkaan tunnistaminen uuden asiakkaan kohdalla on tärkeää. Erityisesti yritysten tosiasiallisiin edunsaajiin tulee kiinnittää huomiota avattaessa uutta asiakkuutta. Tutkielman päämääränä on selvittää suomalaisissa pankeissa tehtävän rahanpesun estämisen ja asiakkaan tunteminen nykytilanne. Tutkielma pyrkii myös hahmottamaan rahanpesun estämisen tulevaisuuden trendejä. Tutkimusmetodina käytettiin kyselytutkimusta, joka suoritettiin rahanpesun estämisestä vastaavilla henkilöillä. Näyttää siltä, että tietojärjestelmät tulevat olemaan yhä suuremmassa roolissa rahanpesun estämisestä tulevaisuudessa. Valvonnan osalta tulevaisuudessa valvontaa pyritään yhdistämään, jotta rahanpesun estämisen prosessit tulevat helpommiksi ja selkeämmiksi. Tulevaisuudessa vaatimukset pankeille rahanpesun estämisestä tulevat varmasti kasvamaan. Julkiset organisaatiot ovat myös joutuneet panostamaan rahanpesun estämisen paljon, ja nykymallilla prosessi on liian raskas tulevaisuuden haasteisiin. Tämän vuoksi rahanpesun sääntelykehikkoa tullaankin varmasti yhtenäistämään, siten rahanpesun estämisestä saadaan tehokkaampaa ja järkevämpää. Rahanpesun estäminen nykymuodossaan on tällä hetkellä vielä verrattain uusi asia pankeissa. Jotta rahanpesun estämisen prosessista saadaan mahdollisimman tehokas pankin sisällä, on jokaisen pankkilaisen ymmärrettävä rahanpesun estämisen tarkoitus ja velvoitteet.