Työntekijöiden johtaminen järjestelmämuutoksessa : Muutosvastarinnan ehkäisy IT-palveluiden uudistuksessa
Kujander, Jasmin (2019-10-17)
Työntekijöiden johtaminen järjestelmämuutoksessa : Muutosvastarinnan ehkäisy IT-palveluiden uudistuksessa
Kujander, Jasmin
(17.10.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111137620
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019111137620
Tiivistelmä
Organisaatioiden on yhä vaikeampi pysyä joustavana ja tehokkaana alati muuttuvassa kilpailussa ja lisääntyvissä haasteissa. Jatkuvasti muuttuva ympäristö vaatii organisaatiolta taitoa pysyä kilpailuky-kyisenä, sekä joustavuutta sen työntekijöiltä. Työntekijät ovat usein organisaation tärkein voimavara ja kriittisessä asemassa vaikuttamassa muutoksen onnistumiseen. Heidän suhtautumiseensa pysty-tään vaikuttamaan eri keinoin, ja tutkimuskysymykseni onkin ”mitä eri keinoja on valmistella työn-tekijöitä sopeutumaan mahdollisimman hyvin tulevaan järjestelmämuutokseen”. Selvittääkseni tä-män, lähdin tutkimaan muutosta ja johtajuutta ruohonjuuritasolta aina kohti sitä, miten työntekijöi-den tunteet muuttuvat eri muutosten aikana. Ymmärrettäessä tulevia sekä parhaillaan käynnissä ole-via muutoksia, voidaan työntekijöitä tukea muutoksessa eri keinoin ja ymmärtää paremmin, mistä muutosvastarinta nousee.
Kirjallisuudesta löytyi useampi keino, joilla voidaan vaikuttaa myönteisesti työntekijöiden valmis-teluun järjestelmäuudistukseen. Transformationaalinen johtajuus ja itseohjautuva muutos kannusta-vat ja inspiroivat kohti uusia visioita ja muutosta, sitoen työntekijöitä organisaatioon ja vaikuttaa siten positiivisesti koko organisaation kulttuuriin. Onnistunut projektijohtajan valinta, toimitusjohta-jan ja siten koko organisaation tuen saaminen muutokselle, koulutusten järjestäminen ja aktiivinen tiedottaminen ovat myös omiaan saamaan työntekijät muutosmyönteisiksi. Järjestelmäuudistuksessa työntekijät tulee ottaa jo alusta asti mukaan järjestelmän suunnitteluun, jolloin uudistus on varmasti käyttäjilleen sopiva ja sisältää tarvittavat ominaisuudet.
Tutkimukseni on laadullinen. Suoritin haastatteluita tutkimukseni kohdeorganisaatiossa, jossa valmisteltiin uusia järjestelmäpalveluita asiakkaille. Järjestelmät toimivat myös uusina työkaluina työntekijöille helpottaakseen heidän työtään. Tarkastelin, tukeeko tutkimukseni kirjallisuudessa esi-tettyjä havaintoja työntekijöiden muutosmyönteisyyden kasvattamisen keinoista myös tutkimukseni asetelmassa. Haastattelemalla projektijohtajaa, tiiminvetäjiä ja työntekijöitä sain kattavan kuvan työntekijöiden eteen tehdyistä toimista, ja miten hyvin ne ovat toimineet. Tutkimukseni tukee kirjal-lisuudessa esitettyjä havaintoja siitä, miten työntekijöitä voidaan valmistella muutokseen ja saada heidät hyväksymään uudet toimintatavat. Etenkin yhteiseen visioon inspiroiminen, oikean projekti-johtajan valinta ja työntekijöiden ottaminen mukaan järjestelmän suunnitteluun ovat olleet avain-asemassa työntekijöiden muutosmyönteisyyden kehittymisessä.
Kirjallisuudesta löytyi useampi keino, joilla voidaan vaikuttaa myönteisesti työntekijöiden valmis-teluun järjestelmäuudistukseen. Transformationaalinen johtajuus ja itseohjautuva muutos kannusta-vat ja inspiroivat kohti uusia visioita ja muutosta, sitoen työntekijöitä organisaatioon ja vaikuttaa siten positiivisesti koko organisaation kulttuuriin. Onnistunut projektijohtajan valinta, toimitusjohta-jan ja siten koko organisaation tuen saaminen muutokselle, koulutusten järjestäminen ja aktiivinen tiedottaminen ovat myös omiaan saamaan työntekijät muutosmyönteisiksi. Järjestelmäuudistuksessa työntekijät tulee ottaa jo alusta asti mukaan järjestelmän suunnitteluun, jolloin uudistus on varmasti käyttäjilleen sopiva ja sisältää tarvittavat ominaisuudet.
Tutkimukseni on laadullinen. Suoritin haastatteluita tutkimukseni kohdeorganisaatiossa, jossa valmisteltiin uusia järjestelmäpalveluita asiakkaille. Järjestelmät toimivat myös uusina työkaluina työntekijöille helpottaakseen heidän työtään. Tarkastelin, tukeeko tutkimukseni kirjallisuudessa esi-tettyjä havaintoja työntekijöiden muutosmyönteisyyden kasvattamisen keinoista myös tutkimukseni asetelmassa. Haastattelemalla projektijohtajaa, tiiminvetäjiä ja työntekijöitä sain kattavan kuvan työntekijöiden eteen tehdyistä toimista, ja miten hyvin ne ovat toimineet. Tutkimukseni tukee kirjal-lisuudessa esitettyjä havaintoja siitä, miten työntekijöitä voidaan valmistella muutokseen ja saada heidät hyväksymään uudet toimintatavat. Etenkin yhteiseen visioon inspiroiminen, oikean projekti-johtajan valinta ja työntekijöiden ottaminen mukaan järjestelmän suunnitteluun ovat olleet avain-asemassa työntekijöiden muutosmyönteisyyden kehittymisessä.