Om socialisation till en professionell identitet : En analys av intervjuer med nyanställda i ett revisions- och konsultföretag
Söderström, Ulrika (2019)
Söderström, Ulrika
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110636967
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110636967
Tiivistelmä
Socialisation hänvisar till den process genom vilken en individ införlivar organisationskulturen och värderingar. Den professionella identiteten formas i interaktion med andra individer i en social yrkeskontext. Syftet med den här studien var att undersöka hur nyanställda i ett revisions- och konsultföretag beskriver socialisationsprocessen till en professionell identitet i den rådande organisationskulturen. Syftet var också att beskriva hur en begynnande professionell identitet utvecklas genom att de nyanställa anpassar sig till organisationen.
Forskningsmaterialet har insamlats genom att intervjua fem nyanställda revisionskonsulter som arbetar på ett globalt revisions- och konsultföretag i Finland. Intervjumaterialet bygger på de fem nyanställdas skildringar av den första tiden som anställd på fallföretaget. Jag undersökte hur de upplevde att de socialiserats in i organisationen, hur de upplevde organisationskulturen och hur de såg på sin första tid i organisationen.
Studiens analys har utförts genom tillämpning av ett abduktivt närmandesätt. Resultaten i studien tyder på att revisionskonsulternas professionella identitet formas och utvecklas genom meningsskapande, socialt stöd och ett elitistiskt förhållningssätt, aspekter vilka alla bygger på de nyanställdas sociala identitet och anpassning till organisationen. I studien framkommer det också att upplevelser av institutionaliserade socialiseringsstrategier är mer frekvent förekommande än upplevelser av individualiserade socialiseringsstrategier.
Motsvarande resultat har delvis rapporterats i tidigare studier. Tidigare forskning har emellertid inte undersökt kopplingen mellan socialisation och professionell identitet inom revisions- och konsultbranschen, trots att nyanställdas anpassning i en mer vid bemärkelse har studerats i flertalet studier.
Forskningsmaterialet har insamlats genom att intervjua fem nyanställda revisionskonsulter som arbetar på ett globalt revisions- och konsultföretag i Finland. Intervjumaterialet bygger på de fem nyanställdas skildringar av den första tiden som anställd på fallföretaget. Jag undersökte hur de upplevde att de socialiserats in i organisationen, hur de upplevde organisationskulturen och hur de såg på sin första tid i organisationen.
Studiens analys har utförts genom tillämpning av ett abduktivt närmandesätt. Resultaten i studien tyder på att revisionskonsulternas professionella identitet formas och utvecklas genom meningsskapande, socialt stöd och ett elitistiskt förhållningssätt, aspekter vilka alla bygger på de nyanställdas sociala identitet och anpassning till organisationen. I studien framkommer det också att upplevelser av institutionaliserade socialiseringsstrategier är mer frekvent förekommande än upplevelser av individualiserade socialiseringsstrategier.
Motsvarande resultat har delvis rapporterats i tidigare studier. Tidigare forskning har emellertid inte undersökt kopplingen mellan socialisation och professionell identitet inom revisions- och konsultbranschen, trots att nyanställdas anpassning i en mer vid bemärkelse har studerats i flertalet studier.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [431]