Rautatiesillan kunnon seuranta : case Saimaan kanavan ratasilta
Hämäläinen, Joonas (2019)
Diplomityö
Hämäläinen, Joonas
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110436565
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110436565
Tiivistelmä
Keväällä 2019 Saimaan kanavan ratasillan pään havaittiin nousevan laakereilta. Tämän työn tavoitteena oli selvittää, onko vuonna 1967 valmistuneen ratasillan hallinnasta vastaavilla virastoilla ollut käytettävissä tarvittavasti tietoa sillan ylläpidon päätöksentekoon.
Tutkittava aineisto koostui ylläpidosta vastaavien tahojen laatimista dokumenteista 2000-luvun vaihteesta eteenpäin. Tutkimuksessa käsitellään sillan hallinnan periaatteita, metallirakenteisten siltojen yleisiä vaurioita sekä siltojen laakereiden toimintaa. Tutkimustulokset saatiin vertaamalla kirjallisuudessa kuvattua teoriaa ja virastojen ohjeistuksella määrittämää toimintaa dokumenttien perusteella havaittuun käytännön toteutukseen.
Virastojen laatimien ohjeiden havaittiin vastaavan siltojen hallinnasta kirjallisuudessa kuvattuja prosesseja. Sillan ylläpidosta tehtyä dokumentaatiota todettiin löytyvän useasta paikasta. Rautatiesiltojen hallintaraportti on toiminut yleisellä tasolla siltojen kuntotietoa kokoavana raporttina ja päätöksenteon apuvälineenä. Tutkimuksessa käsitellyn aineiston pohjalta ei pystynyt luomaan tarkkaa kuvaa Saimaan kanavan ratasiltaan kohdistetuista toimenpiteistä. Ratasiltaan esitettyjen toimenpidesuosituksien perusteella tietoa on kuitenkin ollut saatavilla päätöksenteon pohjaksi, etenkin hallintaraporttien kautta. In the spring of 2019 the end of the Saimaa Canal Railway Bridge was observed to arise from the bridge bearings. The aim of this thesis was to research if the agencies responsible for managing the bridge build in 1967 have had enough information for the maintenance decision making.
The research is based on documentation created by maintenance organizations since the turn of the 21st century. The research deals with the bases of bridge management, common damages on metallic bridges and the operation of bridge bearings. In the research the theory and action defined by agencies' guidelines was compared with the documented performed practices.
Agencies' guidelines were found to be in line with the theoretical processes of bridge management. The documentation of bridge maintenance was found to be spread out to several different places. The Railway Bridge Management Report has been collecting the maintenance information of railway bridges on general level and has been a tool for the maintenance decision making. It is not possible to form a clear picture of the actions performed on the Saimaa Canal Bridge based on the documentation used in this research. On the other hand there has been some information available in the Railway Bridges Management Reports in form of recommended actions for the basis of the decision making.
Tutkittava aineisto koostui ylläpidosta vastaavien tahojen laatimista dokumenteista 2000-luvun vaihteesta eteenpäin. Tutkimuksessa käsitellään sillan hallinnan periaatteita, metallirakenteisten siltojen yleisiä vaurioita sekä siltojen laakereiden toimintaa. Tutkimustulokset saatiin vertaamalla kirjallisuudessa kuvattua teoriaa ja virastojen ohjeistuksella määrittämää toimintaa dokumenttien perusteella havaittuun käytännön toteutukseen.
Virastojen laatimien ohjeiden havaittiin vastaavan siltojen hallinnasta kirjallisuudessa kuvattuja prosesseja. Sillan ylläpidosta tehtyä dokumentaatiota todettiin löytyvän useasta paikasta. Rautatiesiltojen hallintaraportti on toiminut yleisellä tasolla siltojen kuntotietoa kokoavana raporttina ja päätöksenteon apuvälineenä. Tutkimuksessa käsitellyn aineiston pohjalta ei pystynyt luomaan tarkkaa kuvaa Saimaan kanavan ratasiltaan kohdistetuista toimenpiteistä. Ratasiltaan esitettyjen toimenpidesuosituksien perusteella tietoa on kuitenkin ollut saatavilla päätöksenteon pohjaksi, etenkin hallintaraporttien kautta.
The research is based on documentation created by maintenance organizations since the turn of the 21st century. The research deals with the bases of bridge management, common damages on metallic bridges and the operation of bridge bearings. In the research the theory and action defined by agencies' guidelines was compared with the documented performed practices.
Agencies' guidelines were found to be in line with the theoretical processes of bridge management. The documentation of bridge maintenance was found to be spread out to several different places. The Railway Bridge Management Report has been collecting the maintenance information of railway bridges on general level and has been a tool for the maintenance decision making. It is not possible to form a clear picture of the actions performed on the Saimaa Canal Bridge based on the documentation used in this research. On the other hand there has been some information available in the Railway Bridges Management Reports in form of recommended actions for the basis of the decision making.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
D-luokan audiovahvistimen pääteastetopologioiden vertailu kitaravahvistinsovelluksessa
Sankala, Arto (2010)Tässä työssä tutkitaan D-luokan audiovahvistimen pääteastetopologioiden eroja teknisen toiminnan, käytännön toteutuksen ja audiosignaalin laadun näkökulmista. Tutkimuksen perusteella valitaan yksi topologia kitaravahvist ... -
Siltojen korjauskustannukset ja niihin vaikuttavat tekijät
Hartikka, Pekka (2014)Työn tavoitteena oli tunnistaa merkittävimmät sillankorjauskustannuksiin vaikuttavat tekijät, ja selvittää niiden vaikutusten suuruus asiantuntijahaastattelujen ja ELY-keskuksista saatavien kustannustietojen yksikköhinta ... -
Taitorakennerekisterin käyttöönotto ja hyödyntäminen sillan rakentamisen aikaisen tiedon hallinnassa
Ojanen, Marika (2017)Liikenneviraston Taitorakennerekisteri käyttöönotettiin vuoden 2017 alussa. Tässä työssä tutkittiin käyttöönoton onnistumista sekä rakentamisen aikaisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksia ylläpidon aikana Taitorakenner ...