Slow Shopping
Hintikka, Anni (2019-12-18)
Hintikka, Anni
18.12.2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110136301
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110136301
Tiivistelmä
Tavaroiden ostaminen, ostopäätöksen ja kuluttamisen nopeus ovat osa nykypäiväistä hektistä elämäntyyliä. Vastareaktiona alati nopeutuvalle elämäntyylille onkin syntynyt Slow Movement –ilmiö, joka perustuu filosofiaan päästää irti kilpailusta saavuttaa enemmän, nopeammin ja tuloksellisemmin, ja korostaa eri suuntauksissaan hitautta, yksinkertaisuutta ja kestävyyttä. Slow Movement -ilmiöllä on useita eri tapoja ilmetä ja yksi tuoreimmista ilmenemismuodoista on Slow Shopping.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää mitä on Slow Shopping, ja kartoittaa ilmiön merkitystä kuluttajille. Tätä tarkoitusta lähestytään kolmen tavoitteen kautta: ensimmäisenä tavoitteena on syventyä Slow Movement –ideologiaan ja sen eri ilmenemismuotoihin. Toisena tavoitteena on perehtyä tarkemmin Shopping-käsitteeseen, ja sen toteuttamisen motiiveihin sekä tapoihin tuottaa arvoa. Tätä kautta päästään tutkimuksen kolmanteen tavoitteeseen ja itse tarkoitukseen, joka on ymmärtää mitä on Slow Shopping, ja kerätyn empiirisen aineiston kautta kartoittaa ilmiön merkitys kuluttajille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Slow Movement -ilmiön ja sen ilmenemismuotojen pääpiirteiden määrittelystä sekä shoppailun olennaisimpien motiivien nimeämisestä ja sen arvonluontitapojen määrittelystä. Tätä kautta voidaan syventyä kartoittamaan aikaisempaa teoriaa Slow Shopping -ilmiöstä, ja sitä miten ilmiön merkityksellisyys rakentuu kuluttajille. Tutkimuksen merkityksellisimpinä teoreettisina havaintoina ovat Slow Shopping -ilmiölle tunnistettavat olennaisimmat piirteet.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa analysoidaan teemahaastatteluilla kerättyä aineistoa ja tunnistetaan mitä yhtäläisyyksiä ja eroja sillä on kerätyn teoreettiseen viitekehyksen kanssa sekä mitä uutta tietoa se tuottaa Slow Shopping -ilmiöstä. Näitä tarkastelemalla muodostuu ymmärrys siitä mitä on Slow Shopping, ja sen pääpiirteet sekä mikä on ilmiön merkitys kuluttajille. Näiden lisäksi empiirisen aineiston perusteella ilmiölle määritellään potentiaalinen kohderyhmä ja tavat, joilla se on liiketoiminnallisesti hyödynnettävissä.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää mitä on Slow Shopping, ja kartoittaa ilmiön merkitystä kuluttajille. Tätä tarkoitusta lähestytään kolmen tavoitteen kautta: ensimmäisenä tavoitteena on syventyä Slow Movement –ideologiaan ja sen eri ilmenemismuotoihin. Toisena tavoitteena on perehtyä tarkemmin Shopping-käsitteeseen, ja sen toteuttamisen motiiveihin sekä tapoihin tuottaa arvoa. Tätä kautta päästään tutkimuksen kolmanteen tavoitteeseen ja itse tarkoitukseen, joka on ymmärtää mitä on Slow Shopping, ja kerätyn empiirisen aineiston kautta kartoittaa ilmiön merkitys kuluttajille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Slow Movement -ilmiön ja sen ilmenemismuotojen pääpiirteiden määrittelystä sekä shoppailun olennaisimpien motiivien nimeämisestä ja sen arvonluontitapojen määrittelystä. Tätä kautta voidaan syventyä kartoittamaan aikaisempaa teoriaa Slow Shopping -ilmiöstä, ja sitä miten ilmiön merkityksellisyys rakentuu kuluttajille. Tutkimuksen merkityksellisimpinä teoreettisina havaintoina ovat Slow Shopping -ilmiölle tunnistettavat olennaisimmat piirteet.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa analysoidaan teemahaastatteluilla kerättyä aineistoa ja tunnistetaan mitä yhtäläisyyksiä ja eroja sillä on kerätyn teoreettiseen viitekehyksen kanssa sekä mitä uutta tietoa se tuottaa Slow Shopping -ilmiöstä. Näitä tarkastelemalla muodostuu ymmärrys siitä mitä on Slow Shopping, ja sen pääpiirteet sekä mikä on ilmiön merkitys kuluttajille. Näiden lisäksi empiirisen aineiston perusteella ilmiölle määritellään potentiaalinen kohderyhmä ja tavat, joilla se on liiketoiminnallisesti hyödynnettävissä.