Innovaatiomallin kehittäminen keskisuurelle IT-palveluyritykselle
Mujunen, Matti (2019)
Diplomityö
Mujunen, Matti
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110136227
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019110136227
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena oli selvittää, kuinka keskisuurelle IT-yritykselle voidaan kehittää yrityksen innovaatiotoimintaa ja sen johtamista tukeva innovaatiomalli.
Innovaatiotoiminnan systematisointiin on aikojen saatossa kehitetty lukuisia viitekehyksiä, joista suuri osa on suurten yritysten ja viime aikoina myös start up -yritysten tarpeista lähteviä innovaatiomalleja. Keskisuurten yritysten tilannetta erityisesti huomioivia malleja sen sijaan ei juuri ole, vaikka juuri tämä yrityskategoria on esimerkiksi työllisyyden kasvun kannalta erityisen merkittävässä roolissa.
Innovaatiomallin kehittämisessä pyrittiin välttämään jäykkiä rakenteita ja mekanismeja, jotka estäisivät ideoiden etenemisen organisaatiossa. Tavoitellun mallin tuli tukea avointa innostavaa ja luovaa ilmapiiriä sekä synnyttää innovaatiokulttuuri, joka olisi jatkuvassa innovoinnin tilassa. Yksilöillä ja tiimeillä olisi keskeisin rooli johdon toimiessa suunnannäyttäjänä ja mahdollistajana.
Tutkimusaineiston muodosti case-yrityksen innovaatiotoiminnan kehittämisprosessin työpajojen sekä asiakashaastatteluiden perusteella syntynyt materiaali.
Tutkimuksen tuloksena syntyi aihio innovaatiotoiminnan viitekehykseksi. Koska kehitetty innovaatiomalli perustuu yleisesti hyväksyttyihin teorioihin sekä innovaatiomenetelmien ja -työkalujen yhdistelmään, joka näytti toimivan case-yrityksen resurssitilanteessa ja toimintaympäristössä, voidaan sitä pitää käyttökelpoisena lähtökohtana innovaatiotoiminnan kehittämiselle myös muissa kuin keskisuurissa IT- yrityksissä. The target of this thesis was to study, how management of innovation activities of a midsized IT-service firm can be supported by an innovation model.
Historically, multitude of frameworks and models to systemize innovation activities have been developed mainly in large enterprises’ context and from their requirements, but also during recent decades for startup firms as well. Models that would take into count the specific requirements and circumstances of midsized IT-companies are hardly present even though this category of firms has the most remarkable role in growth of employment.
In search of suitable model, the rigid structures and inflexible mechanisms ought to be avoided not to prohibit the flow of ideas through the organization. The model should support open, inspiring and creative atmosphere to build up an innovation culture, which is in a continuous state of innovative transition. The individuals and teams should have central roles, while top management takes care of the enablement and strategic direction.
The empirical data for this study was collected from the case firm’s innovation process development work, including tens of workshops and customer interviews.
This study resulted in a prospective framework for innovation management. Bearing in mind that it is based on acknowledged theories and a combination of proven models and usable tools, which seemed to work in case firm’s operating environment and resource situation, it can be, without generalizing excessively applicable approach for developing innovation activities also in other industries than midsize IT-companies
Innovaatiotoiminnan systematisointiin on aikojen saatossa kehitetty lukuisia viitekehyksiä, joista suuri osa on suurten yritysten ja viime aikoina myös start up -yritysten tarpeista lähteviä innovaatiomalleja. Keskisuurten yritysten tilannetta erityisesti huomioivia malleja sen sijaan ei juuri ole, vaikka juuri tämä yrityskategoria on esimerkiksi työllisyyden kasvun kannalta erityisen merkittävässä roolissa.
Innovaatiomallin kehittämisessä pyrittiin välttämään jäykkiä rakenteita ja mekanismeja, jotka estäisivät ideoiden etenemisen organisaatiossa. Tavoitellun mallin tuli tukea avointa innostavaa ja luovaa ilmapiiriä sekä synnyttää innovaatiokulttuuri, joka olisi jatkuvassa innovoinnin tilassa. Yksilöillä ja tiimeillä olisi keskeisin rooli johdon toimiessa suunnannäyttäjänä ja mahdollistajana.
Tutkimusaineiston muodosti case-yrityksen innovaatiotoiminnan kehittämisprosessin työpajojen sekä asiakashaastatteluiden perusteella syntynyt materiaali.
Tutkimuksen tuloksena syntyi aihio innovaatiotoiminnan viitekehykseksi. Koska kehitetty innovaatiomalli perustuu yleisesti hyväksyttyihin teorioihin sekä innovaatiomenetelmien ja -työkalujen yhdistelmään, joka näytti toimivan case-yrityksen resurssitilanteessa ja toimintaympäristössä, voidaan sitä pitää käyttökelpoisena lähtökohtana innovaatiotoiminnan kehittämiselle myös muissa kuin keskisuurissa IT- yrityksissä.
Historically, multitude of frameworks and models to systemize innovation activities have been developed mainly in large enterprises’ context and from their requirements, but also during recent decades for startup firms as well. Models that would take into count the specific requirements and circumstances of midsized IT-companies are hardly present even though this category of firms has the most remarkable role in growth of employment.
In search of suitable model, the rigid structures and inflexible mechanisms ought to be avoided not to prohibit the flow of ideas through the organization. The model should support open, inspiring and creative atmosphere to build up an innovation culture, which is in a continuous state of innovative transition. The individuals and teams should have central roles, while top management takes care of the enablement and strategic direction.
The empirical data for this study was collected from the case firm’s innovation process development work, including tens of workshops and customer interviews.
This study resulted in a prospective framework for innovation management. Bearing in mind that it is based on acknowledged theories and a combination of proven models and usable tools, which seemed to work in case firm’s operating environment and resource situation, it can be, without generalizing excessively applicable approach for developing innovation activities also in other industries than midsize IT-companies