Järjestely ilmaoperaatioiden sotapelaamiseen
Rusanen, Kari (2019)
Rusanen, Kari
Sotatekniikan laitos
Sotatekniikka
Yleisesikuntaupseerikurssin opiskelijan diplomityö
Yleisesikuntaupseerikurssi 59
2019
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103136060
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019103136060
Tiivistelmä
Sotapeli on analyyttinen peli, jolla voidaan tarkastella erilaisia sotilaallisia konsepteja ja toimintavaihtoehtoja sekä kehittää upseerien operaatiotaitoa ja päätöksentekokykyä. Sotapelaaminen on erittäin oleellinen osa operatiivista suunnittelua ja toimeenpanoa. Ilmasodan dynaamisuus ja nopeatempoisuus tekevät kuitenkin sotapelaamisen haastavaksi ilman tietojärjestelmien tukea. Lisäksi Maanpuolustuskorkeakoulun Ilmasotalinjoilta puuttui vakiintunut sotapelijärjestely.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen ilmaoperaatiosotapelijärjestely kehittää Maanpuolustuskorkeakoulun Ilmasotalinjojen koulutusta. Tutkimustehtävä jakautui seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ”mitä sotapelaaminen on?”, ”millaisia vaatimuksia ilmaoperaatiosotapelijärjestelylle on?”, ”millaisella tietojärjestelmäalustalla ilmaoperaatiosotapelijärjestelyä voidaan tukea?” ja ”millainen ilmaoperaatiosotapelijärjestely täyttää parhaiten annetut vaatimukset?”. Tutkimusmenetelmänä oli monimenetelmä. Tutkimustyönaineiston keruussa käytettiin asiakirjatutkimusta, asiantuntijahaastatteluja, tapahtumien havainnointia sekä asiantuntijakyselyä.
Tämän tutkimuksen yhteydessä rakennettiin ja validoitiin yksi tehokas sotapelijärjestely ilmasodan viitekehykseen. Valmiiksi laaditut suunnitelmat, ohjeet ja lomakkeet nopeuttavat vastaisuudessa merkittävästi pelitapahtumien valmisteluita. Tutkimuksen aikana ohjelmoitiin perinteisen kvalitatiivisen tarkastelun rinnalle sotapelijärjestelyä tukeva tietojärjestelmäalustan demonstraattori, jolla haettiin uusia näkökulmia sotapelaamiseen. Alustan ytimessä oli ilmasodan osatekijöitä yleistävän, yhdistävä ja approksimoiva malli, joka kehitettiin myös tutkimustyön aikana. Vaikka alustassa havaittiin selviä puutteitakin, siitä saatiin kannustavia havaintoja ilmaoperaatioiden sotapelaamisen kehittämiseksi muun muassa analysoinnin syvyyden ja yksityiskohtaisuuden suhteen. Operaatiotaidolliset aika- ja tilamääreet saadaan alustalla ja sitä kautta kokonaisjärjestelyllä aikaisempaa paremmin esille.
Tähän saakka operatiivisen suunnittelun kouluttamisesta on puuttunut kvantitatiivinen vaste- ja palautemekanismi, eikä suunnitelmien laatua ja toimivuutta ole kyetty arvioimaan objektiivisesti. Rakennettu järjestely tuo tähän merkittävän parannuksen. Tutkimus osoitti, että ilmaoperaatioiden sotapelaamisessa on vielä kehitettävää. Tulevaisuudessa tekoälyn, Big Datan ja koneoppimisen yhdistäminen tutkimuksessa kehiteltyyn ilmaoperaatiosotapelimalliin voivat avata uusia mahdollisuuksia sotapelaamisen alalla.
Tutkimustehtävänä oli selvittää, millainen ilmaoperaatiosotapelijärjestely kehittää Maanpuolustuskorkeakoulun Ilmasotalinjojen koulutusta. Tutkimustehtävä jakautui seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ”mitä sotapelaaminen on?”, ”millaisia vaatimuksia ilmaoperaatiosotapelijärjestelylle on?”, ”millaisella tietojärjestelmäalustalla ilmaoperaatiosotapelijärjestelyä voidaan tukea?” ja ”millainen ilmaoperaatiosotapelijärjestely täyttää parhaiten annetut vaatimukset?”. Tutkimusmenetelmänä oli monimenetelmä. Tutkimustyönaineiston keruussa käytettiin asiakirjatutkimusta, asiantuntijahaastatteluja, tapahtumien havainnointia sekä asiantuntijakyselyä.
Tämän tutkimuksen yhteydessä rakennettiin ja validoitiin yksi tehokas sotapelijärjestely ilmasodan viitekehykseen. Valmiiksi laaditut suunnitelmat, ohjeet ja lomakkeet nopeuttavat vastaisuudessa merkittävästi pelitapahtumien valmisteluita. Tutkimuksen aikana ohjelmoitiin perinteisen kvalitatiivisen tarkastelun rinnalle sotapelijärjestelyä tukeva tietojärjestelmäalustan demonstraattori, jolla haettiin uusia näkökulmia sotapelaamiseen. Alustan ytimessä oli ilmasodan osatekijöitä yleistävän, yhdistävä ja approksimoiva malli, joka kehitettiin myös tutkimustyön aikana. Vaikka alustassa havaittiin selviä puutteitakin, siitä saatiin kannustavia havaintoja ilmaoperaatioiden sotapelaamisen kehittämiseksi muun muassa analysoinnin syvyyden ja yksityiskohtaisuuden suhteen. Operaatiotaidolliset aika- ja tilamääreet saadaan alustalla ja sitä kautta kokonaisjärjestelyllä aikaisempaa paremmin esille.
Tähän saakka operatiivisen suunnittelun kouluttamisesta on puuttunut kvantitatiivinen vaste- ja palautemekanismi, eikä suunnitelmien laatua ja toimivuutta ole kyetty arvioimaan objektiivisesti. Rakennettu järjestely tuo tähän merkittävän parannuksen. Tutkimus osoitti, että ilmaoperaatioiden sotapelaamisessa on vielä kehitettävää. Tulevaisuudessa tekoälyn, Big Datan ja koneoppimisen yhdistäminen tutkimuksessa kehiteltyyn ilmaoperaatiosotapelimalliin voivat avata uusia mahdollisuuksia sotapelaamisen alalla.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]