Mitä kannattavuuden kehittäminen tarkoittaa? : johtoryhmän näkemykset strategiasta
Tuomi, Harri (2019)
Pro gradu -tutkielma
Tuomi, Harri
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835123
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019102835123
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kohdeyrityksen johtoryhmän yhteistä näkemystä kannattavuudesta ja sen tasoa strategiaan sisältyvien kannattavuuden kehittämiseen liittyvien tavoitteiden ja keinojen osalta sekä ovatko näkemykset linjakkaasti yhdensuuntaisia. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät edesauttavat näiden saavuttamista ja ovatko yhteiset näkemykset ristiriidattomia strategian kanssa. Tutkimus toteutettiin kohdeyrityksen johtoryhmälle tehtynä teemahaastatteluna ja survey-tutkimuksena. Teemahaastattelussa saatua aineistoa on verrattu tutkimuksen sisältämään aiempaan tutkimukseen, kohdeyrityksestä annettuun tietoon, kohdeyrityksen strategiaan sekä osin ristiin luokittelemalla haastatteluaineistoja.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kohdeyrityksen strategian sisältävän vahvasti nykyaikaisen strategian elementtejä ja, että johtoryhmän rakenne ja taustat loivat kuvan varsin homogeenisesta ryhmästä ja matalasta diversiteetistä. Kohdeyrityksen johtoryhmän yhteinen ymmärrys strategisista kannattavuuden kehittämiseen liittyvistä tavoitteista ja keinoista konsernitason strategiassa oli linjakkaasti yhdensuuntainen, mutta toimiala- tai vastuualuetasolla yhteisen näkemys osin hajoaa ja yhteisen näkemyksen taso on selvästi matalampi. The aim of this study was to examine the level of TMT`s shared vision in company`s defined business viability as manifested in strategy and understanding of the means and objectives of it. In addition, the factors that help achieving those and possible conflict between insights and company`s strategy was also studied.
The study was broad up as a survey study and it consist a theme interview of the company`s TMT. Material from the interviews was compared with previous literature, given information of the case company and with the company`s strategy. Interview materials was also crossed up in some categories.
The results pointed out that company`s strategy was highly contemporary. TMT was quite homogenous and had low diversity. The level of TMT`s shared vision in business viability was quite high and it seemed to be strategically aligned in concern (higher) level. The level of shared vision declines significally on landing on lower level, to range of responsibility.
Tutkimuksen tulokset osoittivat kohdeyrityksen strategian sisältävän vahvasti nykyaikaisen strategian elementtejä ja, että johtoryhmän rakenne ja taustat loivat kuvan varsin homogeenisesta ryhmästä ja matalasta diversiteetistä. Kohdeyrityksen johtoryhmän yhteinen ymmärrys strategisista kannattavuuden kehittämiseen liittyvistä tavoitteista ja keinoista konsernitason strategiassa oli linjakkaasti yhdensuuntainen, mutta toimiala- tai vastuualuetasolla yhteisen näkemys osin hajoaa ja yhteisen näkemyksen taso on selvästi matalampi.
The study was broad up as a survey study and it consist a theme interview of the company`s TMT. Material from the interviews was compared with previous literature, given information of the case company and with the company`s strategy. Interview materials was also crossed up in some categories.
The results pointed out that company`s strategy was highly contemporary. TMT was quite homogenous and had low diversity. The level of TMT`s shared vision in business viability was quite high and it seemed to be strategically aligned in concern (higher) level. The level of shared vision declines significally on landing on lower level, to range of responsibility.