The effect of corporate social responsibility on talent acquisition in large professional service firms
Korpi, Annastiina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Korpi, Annastiina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100731451
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100731451
Tiivistelmä
More and more the core value of businesses is the professionals and their knowledge which in turn makes them crucially valuable for firms. Potential future employees have changing demands towards firms and thus force companies to be more about their social and environmental impact, in order to stay attractive as an employer. This master’s thesis follows two key concepts and their relation to one another, corporate social responsibility (CSR) and talent acquisition, and examines them in the context of professional service firms (PSFs). The aim of this research is to get more understanding of the changes and the nature of today’s recruitment market, and to especially view it from a human-capital-focused industry. This study is done as a mixed methods research with multiple case study interviews as the qualitative part and a web-based survey as the quantitative part. The combined findings from both studies suggest that CSR merely acts as modern tool to stay relevant in the job market field. In turn, from the perspective of potential future employees, outstanding CSR activity does not outweigh other more tangible factors in career decision making. Moreover, the results suggest that a more holistic image management approach should be the foremost activity for the talent acquisition professionals in these knowledge intensive service firms. Yritysten arvoa luovat yhä enemmän asiantuntijat ja heidän tietotaitonsa, mikä tekee heistä kriittisen arvokkaita yrityksille. Potentiaalisten työntekijöiden muuttuvat vaatimukset yrityksiä kohtaan pakottavat yrityksiä olemaan tietoisia sosiaalisista ja ympäristöllisistä vaikutuksistaan pysyäkseen houkuttelevana työnantajana. Tämä Pro Gradu -tutkielma käsittelee kahta keskeistä konseptia, yritysvastuuta ja strategista rekrytointia, ja niiden välistä suhdetta sekä tarkastelee niitä asiantuntijaorganisaatioiden kontekstissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada lisää ymmärrystä tämän päivän rekrytointimarkkinoiden luonteesta, sekä erityisesti tutkia sitä inhimilliseen pääomaan keskittyneellä toimialalla. Tämä tutkielma on toteutettu monimenetelmätutkimuksena, jossa monitapaustutkimuksen haastattelut toimivat kvalitatiivisena osana ja Internet-pohjainen kysely taas kvantitatiivisena osana. Tutkimusten yhdistetyt tulokset viittaavat siihen, että yritysvastuu toimii lähinnä vain modernina välineenä, jolla yritys voi pysyä relevanttina työmarkkinoilla. Potentiaalisten tulevaisuuden työntekijöiden näkökulmasta katsottuna ylivoimainen yritysvastuullisuus ei kuitenkaan ylitä muita konkreettisempia asioita urapäätöksenteossa. Lisäksi tulokset viittaavat siihen, että kokonaisvaltaisempi mielikuvan johtaminen tulisi olla ensisijainen aktiviteetti strategisen rekrytoinnin asiantuntijoille näissä tietointensiivisissä palveluyrityksissä.