Neuroverkkojen hyödyntäminen e-urheilun strategisen päätöksenteon valmennuksessa
Närhi, Kuisma (2019)
Kandidaatintyö
Närhi, Kuisma
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431194
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100431194
Tiivistelmä
Työssä kartoitettiin tekoälyn käyttömahdollisuuksia e-urheilun valmennuksen kontekstissa. Aihe valikoitui yrityksen toimeksiannon pohjalta Defence of the Ancients 2 (Dota 2)-pelin sisäisen strategisen päätöksenteon analysointiin. Tutkimuksen yhteydessä kehitettiin tekoälysovellus, joka analysoi ottelun datan ja antaa pelaajalle palautetta päätöksenteosta pelin kontekstissa vertaamalla pelaajan suoritusta korkeatasoisien pelaajien suorituksiin. Kandidaatintyö keskittyy kehitystyössä esiin tulevista piirteistä, jotka tulee ottaa huomioon vastaavanlaisissa sovelluksissa toisaalta sovelluksen käyttötarkoituksen ja toisaalta koneoppimisen soveltamisen kontekstissa. This study explores the possibilities of using artificial intelligence in the context of e-sports coaching. The topic, analysing Defense of the Ancients 2 (Dota 2, or just Dota later on) videogames strategic decision making, was chosen due to an assignment given by a company. Alongside with the study an AI-application was created that analyses match data and gives a player feedback on his decision making in the context of the game by comparing his performance to highly skilled players performances in similar scenarios. The bachelor’s thesis focuses on the aspect of AI related software development that are particular to similar applications, on one hand due to the intended use of the app and on the other hand applying machine learning in this context.