Hyvän työntekijäkokemuksen syntyminen
Karjalainen, Karoliina (2019)
Pro gradu -tutkielma
Karjalainen, Karoliina
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100130661
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019100130661
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten hyvä työntekijäkokemus syntyy ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen. Työnantajien haasteena on tänä päivä hyvien työntekijöiden sitouttaminen. Erityisesti nuoremman sukupolven sitouttamisessa erinomaisen työntekijäkokemuksen tarjoamisella on tärkeä rooli. Tässä tutkimuksessa työntekijäkokemusta käsitellään neljän näkökulman avulla: johtaminen, yrityskulttuuri, työtyytyväisyys sekä työmotivaatio. Tutkimus toteutetaan kohdeyrityksessä, jonka tavoitteena on saada aikaan oman toimialansa paras työntekijäkokemus.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohdeyrityksen työntekijät vastasivat anonyymisti kahteen kyselyyn sekä kuudelle vapaaehtoiselle työntekijälle pidettiin puolistrukturoidut henkilöhaastattelut. Tutkimus osoitti, että hyvä työntekijäkokemus syntyy useasta eri asiasta ja siihen ei löydy vain yhtä oikeaa ratkaisua. Työntekijät arvostavat hyvää ja yksilöllistä johtamista sekä toisten kohtaamista ihminen ihmisenä. Työtyytyväisyys muodostuu muun muassa ihmissuhteista työyhteisössä sekä mielenkiinnosta työtehtäviä kohtaan. Tutkimuksen tuloksista selviää myös se, että hyvä työntekijäkokemus ei synny itsestään, vaan yrityksen on tehtävä töitä sen eteen, kouluttauduttava sekä kuunneltava työntekijöitään. The goal of this research is to determine how good employee experience is generated and what factors influence it. The challenge for employers today is to engage good employees. Particularly in engaging younger generation, providing an excellent employee experience plays an important role. This study addresses four aspects of employee experience: management, corporate culture, job satisfaction and work motivation. The research is conducted in a target company that aims to provide the best employee experience in its industry.
The empirical part of the study was conducted as a qualitative research. Employees of the target company responded anonymously to two questionnaires, and six volunteers underwent semi-structured personal interviews. The study showed that good employee experience comes from a variety of issues and there is no single right solution. Employees value good and individual leadership and meeting others as human beings. Job satisfaction consists, among other things, of interpersonal relationships within the work community and of interest in the job. The results of the study also show that a good employee experience does not come about by itself, but that the company has to work for it, train and listen to its employees.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen kohdeyrityksen työntekijät vastasivat anonyymisti kahteen kyselyyn sekä kuudelle vapaaehtoiselle työntekijälle pidettiin puolistrukturoidut henkilöhaastattelut. Tutkimus osoitti, että hyvä työntekijäkokemus syntyy useasta eri asiasta ja siihen ei löydy vain yhtä oikeaa ratkaisua. Työntekijät arvostavat hyvää ja yksilöllistä johtamista sekä toisten kohtaamista ihminen ihmisenä. Työtyytyväisyys muodostuu muun muassa ihmissuhteista työyhteisössä sekä mielenkiinnosta työtehtäviä kohtaan. Tutkimuksen tuloksista selviää myös se, että hyvä työntekijäkokemus ei synny itsestään, vaan yrityksen on tehtävä töitä sen eteen, kouluttauduttava sekä kuunneltava työntekijöitään.
The empirical part of the study was conducted as a qualitative research. Employees of the target company responded anonymously to two questionnaires, and six volunteers underwent semi-structured personal interviews. The study showed that good employee experience comes from a variety of issues and there is no single right solution. Employees value good and individual leadership and meeting others as human beings. Job satisfaction consists, among other things, of interpersonal relationships within the work community and of interest in the job. The results of the study also show that a good employee experience does not come about by itself, but that the company has to work for it, train and listen to its employees.