Vanhempien sosioekonominen tausta, lapsen päivähoitomuodon valinta ja itsesäätelytaidot
Ollonqvist, Julia (2019-08-18)
Vanhempien sosioekonominen tausta, lapsen päivähoitomuodon valinta ja itsesäätelytaidot
Ollonqvist, Julia
(18.08.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091628418
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019091628418
Tiivistelmä
Vanhempien sosioekonomisella taustalla on todettu olevan yhteyksiä lapsen kehitykseen. Erityisesti ulkomailla on tutkittu yhteyksiä vanhempien sosioekonomisen taustan ja päivähoitomuodon välillä ja todettu, että ylemmän sosioekonomisen taustan perheet valitsevat päivähoitomuodon kun taas alemmista taustoista tulevat perheet laittavat lapsensa useimmiten kotia lähinnä olevaan hoitopaikkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko vanhempien sosioekonominen tausta yhteydessä päivähoitomuodon valintaan ja onko valitulla päivähoitomuodolla yhteyksiä lapsen itsesäätelyn kehitykseen. Itsesäätely on yhteydessä esimerkiksi myöhempiin oppimistuloksiin. Tutkimus tästä aiheesta on ensimmäinen Suomessa ja sen aineistona on käytetty laajaa Hyvän kasvun avaimet -seurantatutkimusta.
Hyvän kasvun avaimet (the STEP Study) -seurantatutkimus on vuosina 2008-2010 kerätty aineisto, joka perustuu 565 lapsesta koostuvaan otokseen. Vanhempien sosioekonominen tausta kerättiin kyselylomakkeilla tuloista ja koulutustaustasta. Lasten päivähoitomuotojen määrä arvioitiin neljään ikävuoteen asti, jolloin voitiin ennustaa, onko päivähoitomuoto yhteydessä lapsen itsesäätely taitoihin tämän ollessa viisivuotias. Lasten itsesäätelytaitojen aineisto on kerätty heidän ollessaan viisivuotiaita Viivi -kyselyllä (Viidestä Viiteentoista, Five-to-fifteen). Aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointeja ja varianssianalyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhempien koulutus ja tulot ovat yhteydessä toisiinsa. Mitä korkeampi koulutus sitä paremmat tulot. Vanhempien sosioekonomisen taustan ja päivähoitomuodon valinnan välillä ei löytynyt tilastollista merkitsevyyttä. Myöskään päivähoitomuodon ja lapsen itsesäätelytaitojen välillä ei ollut yhteyksiä. Päivähoitomuodon ja itsesäätelyn väliset tulokset vastaavat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia.
Hyvän kasvun avaimet (the STEP Study) -seurantatutkimus on vuosina 2008-2010 kerätty aineisto, joka perustuu 565 lapsesta koostuvaan otokseen. Vanhempien sosioekonominen tausta kerättiin kyselylomakkeilla tuloista ja koulutustaustasta. Lasten päivähoitomuotojen määrä arvioitiin neljään ikävuoteen asti, jolloin voitiin ennustaa, onko päivähoitomuoto yhteydessä lapsen itsesäätely taitoihin tämän ollessa viisivuotias. Lasten itsesäätelytaitojen aineisto on kerätty heidän ollessaan viisivuotiaita Viivi -kyselyllä (Viidestä Viiteentoista, Five-to-fifteen). Aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointeja ja varianssianalyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että vanhempien koulutus ja tulot ovat yhteydessä toisiinsa. Mitä korkeampi koulutus sitä paremmat tulot. Vanhempien sosioekonomisen taustan ja päivähoitomuodon valinnan välillä ei löytynyt tilastollista merkitsevyyttä. Myöskään päivähoitomuodon ja lapsen itsesäätelytaitojen välillä ei ollut yhteyksiä. Päivähoitomuodon ja itsesäätelyn väliset tulokset vastaavat aiemmin tehtyjen tutkimusten tuloksia.