Käänteinen oppiminen ja opettajan ja oppilaiden muuttuvat roolit : "Olen enemmän ohjaaja"
Uusi-Laitila, Teemu; Systä, Ville (2019-08-22)
Käänteinen oppiminen ja opettajan ja oppilaiden muuttuvat roolit : "Olen enemmän ohjaaja"
Uusi-Laitila, Teemu
Systä, Ville
(22.08.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627213
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090627213
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee käänteistä oppimista ja sen ohella käänteistä opetusta sekä yksilöllisen oppimisen opetusmallia. Tutkimuksen kohteena on opettajan roolin muutos opettajien siirryttyä käyttämään käänteistä opetusta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös oppilaiden työskentelyn muutosta opettajan roolin muutoksen myötä. Toisena tarkastelun kohteena on opetusprosessin muutos käänteisessä oppimisessa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden ja opettajien vastauksista, jotka kerättiin kyselylomakkeilla.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina kävi ilmi, että opettajat näkivät roolinsa muuttuneen lähemmäksi oppimisen tukijaa. Uutta roolia kuvailtiin esimerkiksi ohjaajaksi tai opastajaksi. Opettajat näkivät käänteisen opetuksen vaikuttaneen myös opetusprosessiin. Oppilaat puolestaan kokivat vastuun omasta oppimisestaan kasvaneen ja tätä kautta oman sekä opettajan roolin muuttuneen. Osa oppilaista piti uudesta tavasta opiskella, kun taas toiset oppilaat kokivat sen haastavana.
Tutkimuksen keskeisimpinä tuloksina kävi ilmi, että opettajat näkivät roolinsa muuttuneen lähemmäksi oppimisen tukijaa. Uutta roolia kuvailtiin esimerkiksi ohjaajaksi tai opastajaksi. Opettajat näkivät käänteisen opetuksen vaikuttaneen myös opetusprosessiin. Oppilaat puolestaan kokivat vastuun omasta oppimisestaan kasvaneen ja tätä kautta oman sekä opettajan roolin muuttuneen. Osa oppilaista piti uudesta tavasta opiskella, kun taas toiset oppilaat kokivat sen haastavana.