Train auxiliary power supply system’s specification
Saxell, Timo (2019)
Kandidaatintyö
Saxell, Timo
2019
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090526756
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090526756
Tiivistelmä
This thesis presents the process to define specifications for an auxiliary power supply system used in trains. The main focus is to refine the requirements gathered from different sources into a specification to be used as the basis of designing the actual system. The process is separated into different engineering branches to categorize the requirements. These requirements build the basic form of the system. When the basic form has been reached, the definition of the specifications is separated into the suggested parts of the system. These specifications are then divided into separate engineering aspects of the parts. The parts are then forming into modules and the bigger picture of the system consists of these separately specified modules. The studied approach makes the specification process easier to approach and reduces the amount of time used in handling requirements that are not visible in the beginning of the process and helps to avoid possible conflicts in the cross engineering design. Tämä työ esittelee junan apusähkön syöttöjärjestelmän spesifikaation määrittelyn. Pääaiheena on jalostaa eri lähteistä saadut vaatimukset spesifikaatioksi, jonka pohjalta varsinainen järjestelmä voidaan suunnitella. Esitelty prosessi on jaettu erillisiin teknisiin haaroihin – mekaniikka, elektroniikka ja ohjelmisto – vaatimusten luokittelemiseksi. Nämä vaatimukset luovat järjestelmälle perusmuodon. Kun perusmuoto on saavutettu, niin määrittely jaetaan järjestelmän olettuihin osiin. Tämä määrittely jaetaan vielä teknisiin haaroihin jokaiselle osalle erikseen. Nämä osat hahmottuvat itsenäisiksi moduleiksi ja varsinainen järjestelmä koostuu näistä erikseen määritellyistä moduleista. Tämä tutkittu lähestymistapa tekee määrittelyprosessista helpommin lähestyttävän ja vähentää prosessin alussa vielä tuntemattomien vaatimusten käsittelyyn käytettyä aikaa. Tämä lähestymistapa auttaa myös välttämään mahdollisia ongelmatilanteita suunnittelun eri teknisten haarojen yhteensovittamisessa.