Yrittäjä pk-yrityksen kasvun esteenä
Kaistinen, Marko (2019)
Pro gradu -tutkielma
Kaistinen, Marko
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326572
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326572
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, mitkä keskeiset syyt estävät yrittäjää kasvattamasta yritystään. Tutkimuksessa haluttiin lisäksi ymmärtää yrittäjän kasvumotivaatioon vaikuttavia tekijöitä ja niiden vaikutusta yrityksien liiketoiminnan, tuloksen ja henkilömäärän kasvuun. Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimusaineisto kerättiin teemastrukturoidun haastattelun avulla haastattelemalla neljää yrittäjää. Lisäksi tutkimuksen apuna käytettiin yrityksistä saatavaa verkossa olevaa talousmateriaalia.
Tutkimuksen tulos osoitti, että kasvattaakseen johtamaansa yritystä yrittäjällä tulee olla vahva henkilökohtainen tarve johtamaansa yritystä kohtaan sekä omata myönteinen asenne yrityksen pitkän aikavälin kasvupyrkimyksiin. Toiseksi yrittäjän on osattava hyödyntää olemassa olevia resursseja ja kyvykkyyttä monipuolisesti suhteessa havaittuun kasvumahdollisuuteen valitun strategian mukaisesti.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että onnistuakseen yrityksen kasvattamisessa yrittäjän on saatava henkilökohtaisempaa tukea yrityksen elinkaaren eri vaiheissa liiketoiminnan tavoiteasetantaan, suunnitteluun, johtamiseen ja talousasioiden hoitamiseen. Tällaisia voisivat valtion palveluiden lisäksi olla kollegiaalinen verkosto tai kevyt hallituskokoonpano pk-yrityksessä, jossa olisi edustettuna yrityksen kasvua tukevia asiantuntijoita. The purpose of this Master’s thesis was to increase understanding of the main reasons what are preventing an entrepreneur from growing his or her own business. The second purpose of the study was to understand the key factors that influence entrepreneur’s growth motivation and their impact on the growth of company’s business, earnings and the number of employees. The study was conducted using a qualitative research method and the research material was conducted by theme interviews by interviewing four entrepreneurs. In addition, financial online material from companies was used to support the research.
The result of the Master’s thesis showed that in order to grow a company that entrepreneur leads, the entrepreneur must have a strong perceived need and positive attitude towards the company’s long-term growth aspirations. Secondly, the entrepreneur must be able to utilize the existing resources and capabilities in a versatile way in relation to the perceived growth potential, in accordance with the chosen strategy.
In conclusion, in order to grow a business, the entrepreneur needs to receive more personalized support at various stages of the business life cycle in terms of setting goals, planning, leading and managing the business. These could include, in addition the government services, a collegial network or a light board of directors in an SME, with experts in support of business growth.
Tutkimuksen tulos osoitti, että kasvattaakseen johtamaansa yritystä yrittäjällä tulee olla vahva henkilökohtainen tarve johtamaansa yritystä kohtaan sekä omata myönteinen asenne yrityksen pitkän aikavälin kasvupyrkimyksiin. Toiseksi yrittäjän on osattava hyödyntää olemassa olevia resursseja ja kyvykkyyttä monipuolisesti suhteessa havaittuun kasvumahdollisuuteen valitun strategian mukaisesti.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että onnistuakseen yrityksen kasvattamisessa yrittäjän on saatava henkilökohtaisempaa tukea yrityksen elinkaaren eri vaiheissa liiketoiminnan tavoiteasetantaan, suunnitteluun, johtamiseen ja talousasioiden hoitamiseen. Tällaisia voisivat valtion palveluiden lisäksi olla kollegiaalinen verkosto tai kevyt hallituskokoonpano pk-yrityksessä, jossa olisi edustettuna yrityksen kasvua tukevia asiantuntijoita.
The result of the Master’s thesis showed that in order to grow a company that entrepreneur leads, the entrepreneur must have a strong perceived need and positive attitude towards the company’s long-term growth aspirations. Secondly, the entrepreneur must be able to utilize the existing resources and capabilities in a versatile way in relation to the perceived growth potential, in accordance with the chosen strategy.
In conclusion, in order to grow a business, the entrepreneur needs to receive more personalized support at various stages of the business life cycle in terms of setting goals, planning, leading and managing the business. These could include, in addition the government services, a collegial network or a light board of directors in an SME, with experts in support of business growth.