Autokaupan suoritepohjainen palkka- ja palkitsemismalli : case Ess-Autotalo
Aronen, Juhamatti (2019)
Pro gradu -tutkielma
Aronen, Juhamatti
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326568
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326568
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erään osuuskaupan autokaupan toimialalla toimivan yrityksen automyyjien palkitsemisjärjestelmän kannustavuutta ja toimivuutta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui palkitsemisen, kokonaispalkitsemisen ja suoritepohjaisen palkitsemisen eri käsitteistä ja niitä määrittelevästä kirjallisuudesta. Tutkimuksen empiirinen osuus suoritettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen automyynnin henkilökunta tutkimuskohteessa.
Tutkimuksen taustalla oli sekä käytännölliset että tutkimukselliset tarpeet. Käytännöllisellä tasolla tutkimuksen tarkoituksena oli tukea tutkimuksen kohteena olevan yrityksen suoritepohjaisen palkitsemisen kehittämistarpeita osana yrityksen kehitysohjelmaa. Teoreettisella tasolla tarkoituksena oli löytää palkitsemiseen liittyvää teoriaa, jonka avulla suoritepohjaisen palkitsemisen kriteerit tulisi määritellä.
Tutkimuksen tärkein tulos oli havainto, että palkitsemismallin tulisi olla sidottu konkreettisesti kohdeyrityksen kehitysohjelmaan. The purpose of this qualitative study was to find out the incentive and functionality of a rewarding system for the car sales sfaff of a cooperative car dealer.
The theoretical context of this study consisted of different concepts of rewarding, total rewarding and rewarding based on performance and the literature that defines rewarding. The empirical part of the study was carried out as qualitative case study. The research material was collected by interviewing the target company’s car sales staff at the research site.
The study was based on both practical and research needs. On the practical level, the purpose of this study was to support the target company’s need to develop the performance-based rewarding. This need is a part of the target company’s development program. On the theoretical level, the study aimed to find theory that concerns rewarding. That theory was the base for determining the criteria for performance-based rewarding.
The most important outcome of this study was the observation that the rewarding model should be concretely linked to the target company’s development program.
Tutkimuksen taustalla oli sekä käytännölliset että tutkimukselliset tarpeet. Käytännöllisellä tasolla tutkimuksen tarkoituksena oli tukea tutkimuksen kohteena olevan yrityksen suoritepohjaisen palkitsemisen kehittämistarpeita osana yrityksen kehitysohjelmaa. Teoreettisella tasolla tarkoituksena oli löytää palkitsemiseen liittyvää teoriaa, jonka avulla suoritepohjaisen palkitsemisen kriteerit tulisi määritellä.
Tutkimuksen tärkein tulos oli havainto, että palkitsemismallin tulisi olla sidottu konkreettisesti kohdeyrityksen kehitysohjelmaan.
The theoretical context of this study consisted of different concepts of rewarding, total rewarding and rewarding based on performance and the literature that defines rewarding. The empirical part of the study was carried out as qualitative case study. The research material was collected by interviewing the target company’s car sales staff at the research site.
The study was based on both practical and research needs. On the practical level, the purpose of this study was to support the target company’s need to develop the performance-based rewarding. This need is a part of the target company’s development program. On the theoretical level, the study aimed to find theory that concerns rewarding. That theory was the base for determining the criteria for performance-based rewarding.
The most important outcome of this study was the observation that the rewarding model should be concretely linked to the target company’s development program.