Ohjelmoinnin perusteiden kurssin tuotosten staattinen analyysi
Aurelma, Niko (2019)
Kandidaatintyö
Aurelma, Niko
2019
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326496
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019090326496
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin oppilaiden ohjelmointi palautuksia. Palautukset kerättiin Ohjelmoinnin perusteet -kurssilta (CS1), joka opetettiin Python kielen avulla. Tutkittavina asioina oli rivimäärät, kompleksisuus, halstead metriikat ja muuttujien nimien käyttö sekä niiden erot malli ratkaisuihin. Mikään tutkittu arvo ei noudata lineaarista kasvua kurssin edetessä. Datasta löytyi odottamattomia piikkejä, joiden syyt liittyivät kurssin sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin. Analyysiin kuuluu noin 400 opiskelijan palautukset 14 viikolta. Analyysin tavoitteena on tukea opetuksen kehitystä ja tämä tavoite saavutettiin. This work examines the programming assignments of students. The assignments were gathered from CS 1 course, that used the Python programming language. The metrics used were: line numbers, complexity, Halstead metrics and usage of variable names. In addition the metrics were compared against the answers. None of the values followed a simple linear curve. The data had unexpected spikes that had explaining factors both inside and outside the course The analysis contained assignments from 400 students over 14 weeks. The goal of the analysis was to support course improvement and this goal was accomplished.