Elektroninen ViLLE-järjestelmä lukion MAY1-kurssin tukena : vaikutukset matematiikan taitotasoon, asenteisiin, minäpystyvyyteen sekä linjavalintaan
Hermonen, Aleksi (2019-06-14)
Elektroninen ViLLE-järjestelmä lukion MAY1-kurssin tukena : vaikutukset matematiikan taitotasoon, asenteisiin, minäpystyvyyteen sekä linjavalintaan
Hermonen, Aleksi
(14.06.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625567
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019082625567
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten sähköinen ViLLE-oppimisympäristö vaikuttaa lukion ensimmäisen, lyhyen ja pitkän matematiikan lukijoille yhteisen MAY1-kurssin opiskelijoiden taitotason, asenteiden, minäpystyvyyteen ja pitkän tai lyhyen matematiikan linjavalinnan muutoksiin.
Tutkimukseen osallistui 392 opiskelijaa kahdesta eri varsinaissuomalaisesta lukiosta. Sähköistä ViLLE-oppimisympäristöä tavallisen opetuksen tukena käyttäneet opiskelijat muodostivat koeryhmän, jonka koko oli 300 opiskelijaa ja perinteistä opetusta saaneet muodostivat kontrolliryhmän, jonka koko oli 92 opiskelijaa. Tutkimus suoritettiin interventiotutkimuksena, jossa opiskelijoiden taitotaso, asenteet, minäpystyvyys ja aiottu tai toteutunut linjavalinta mitattiin MAY1-kurssin alussa ja lopussa. Saadut mittaustulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen mm. T-testiä ja toistettujen mittausten varianssianalyysiä.
Koeryhmä kehittyi matemaattisissa taidoissa enemmän kuin kontrolliryhmä. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden asenteet matematiikkaa kohtaan laskivat kurssin aikana, mutta koeryhmällä ne laskivat vähemmän kuin kontrolliryhmällä. Minäpystyvyydessä ja linjavalinnassa ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.
Tutkimukseen osallistui 392 opiskelijaa kahdesta eri varsinaissuomalaisesta lukiosta. Sähköistä ViLLE-oppimisympäristöä tavallisen opetuksen tukena käyttäneet opiskelijat muodostivat koeryhmän, jonka koko oli 300 opiskelijaa ja perinteistä opetusta saaneet muodostivat kontrolliryhmän, jonka koko oli 92 opiskelijaa. Tutkimus suoritettiin interventiotutkimuksena, jossa opiskelijoiden taitotaso, asenteet, minäpystyvyys ja aiottu tai toteutunut linjavalinta mitattiin MAY1-kurssin alussa ja lopussa. Saadut mittaustulokset analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen mm. T-testiä ja toistettujen mittausten varianssianalyysiä.
Koeryhmä kehittyi matemaattisissa taidoissa enemmän kuin kontrolliryhmä. Kaikkien tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden asenteet matematiikkaa kohtaan laskivat kurssin aikana, mutta koeryhmällä ne laskivat vähemmän kuin kontrolliryhmällä. Minäpystyvyydessä ja linjavalinnassa ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja.