Skärmtid och språkutveckling hos barn upp till 2 års ålder
Hellroos, Jelina (2019)
Hellroos, Jelina
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019081824579
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019081824579
Tiivistelmä
Skärmtid är vanligt hos småbarn och flera studier har funnit ett negativt samband mellan skärmtid och språkutvecklingen hos barn upp till 2 års ålder. Bland annat har hög exponering för skärmar, såsom tv-tittande, kopplats ihop med ett mindre ordförråd hos barn.
Syftet med avhandlingen var att utreda ett eventuellt samband mellan skärmtid och tidig tal- och språkutveckling hos fullgångna friska finska barn vid 13 och 24 månaders ålder. Avhandlingen inkluderade både information om barnens skärmtid och tiden barnet tillbringade i ett rum med en påslagen tv. Demografiska faktorer och deras påverkan på ordförrådsstorleken togs även i beaktande. Frågeställningarna var (1) finns det ett samband mellan skärmtid och språkutveckling och (2) vilken påverkan har detta möjliga samband på receptivt och expressivt ordförråd vid 13 månaders ålder och expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder.
Avhandlingen utgjordes av en tvärsnittsstudie och var en del av projektet Nycklarna till en god uppväxt. Kohorten bestod av 9811 mammor och deras 9936 barn födda mellan januari 2008 och april 2010. I denna avhandling inkluderades 1012 deltagare av dessa varav 515 var pojkar och 497 var flickor. Information om barnens skärmtid och demografiska faktorer fylldes i av föräldrarna då barnen var 13 och 24 månader gamla. Vid samma tidpunkter mättes ordförrådsstorlek med den finska versionen av MacArthur-Bates CDI. Sambandet mellan ordförrådsstorlek och skärmtid undersöktes m.h.a hierarkisk multipel regressionsanalys.
Resultaten visade att det inte fanns ett statistiskt signifikant samband mellan ordförrådets storlek vid 13 och 24 månaders ålder och skärmtid, både aktiv skärmtid och tiden tillbringat i ett rum med en påslagen tv, även när demografiska faktorer togs i beaktande.
Flera studier behövs för att undersöka sambandet mellan skärmtid och språkutveckling hos finska barn. Speciellt studier som beaktar skärminnehållet borde utföras eftersom skärminnehållet anses spela en viktigare roll än enbart skärmtiden för språkutvecklingen hos småbarn.
Syftet med avhandlingen var att utreda ett eventuellt samband mellan skärmtid och tidig tal- och språkutveckling hos fullgångna friska finska barn vid 13 och 24 månaders ålder. Avhandlingen inkluderade både information om barnens skärmtid och tiden barnet tillbringade i ett rum med en påslagen tv. Demografiska faktorer och deras påverkan på ordförrådsstorleken togs även i beaktande. Frågeställningarna var (1) finns det ett samband mellan skärmtid och språkutveckling och (2) vilken påverkan har detta möjliga samband på receptivt och expressivt ordförråd vid 13 månaders ålder och expressivt ordförråd vid 24 månaders ålder.
Avhandlingen utgjordes av en tvärsnittsstudie och var en del av projektet Nycklarna till en god uppväxt. Kohorten bestod av 9811 mammor och deras 9936 barn födda mellan januari 2008 och april 2010. I denna avhandling inkluderades 1012 deltagare av dessa varav 515 var pojkar och 497 var flickor. Information om barnens skärmtid och demografiska faktorer fylldes i av föräldrarna då barnen var 13 och 24 månader gamla. Vid samma tidpunkter mättes ordförrådsstorlek med den finska versionen av MacArthur-Bates CDI. Sambandet mellan ordförrådsstorlek och skärmtid undersöktes m.h.a hierarkisk multipel regressionsanalys.
Resultaten visade att det inte fanns ett statistiskt signifikant samband mellan ordförrådets storlek vid 13 och 24 månaders ålder och skärmtid, både aktiv skärmtid och tiden tillbringat i ett rum med en påslagen tv, även när demografiska faktorer togs i beaktande.
Flera studier behövs för att undersöka sambandet mellan skärmtid och språkutveckling hos finska barn. Speciellt studier som beaktar skärminnehållet borde utföras eftersom skärminnehållet anses spela en viktigare roll än enbart skärmtiden för språkutvecklingen hos småbarn.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]