Markkinatutkimus Pohjoismaihin julkishallinnon case yrityksessä
Sood, Vishaal (2019)
Kandidaatintutkielma
Sood, Vishaal
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019072623197
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019072623197
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää Pohjoismaiden (Ruotsi, Norja ja Tanska) markkinakulttuuria ja liiketoimintakulttuurien välisiä toimintatapoja. Liikekulttuurien väliset toimintatavat voivat poiketa suomalaisesta toimintatavoista. Tämän vuoksi uusille markkina-alueille laajentaessa tulisi tehdä perusteellinen markkinaselvitys. Johdanto kappaleessa lukija perehdytetään organisaatio -ja markkinakulttuuriin. Markkinakulttuurien selvityksessä hyödynnetään tutkija Geert Hofsteden (1984) kulttuurien ulottuvuuksien teorianmallia. Tämä luo viitekehyksen tutkimukselle ja markkina-analyysille.
Aihe tuli suomalaiselta kasvuhakuiselta yritykseltä, jonka kiinnostus kansainvälisiä markkinoita kohtaan on kasvanut. Empiirinen tutkimus suoritettiin laadullisesti ja aineisto kerättiin haastattelemalla yhtä yrityksen johtohenkilöä ja hyödynnettiin olemassa olevia lähteitä, joista muodostui markkina-analyysi. Haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna yrityksen ylimmän johtohenkilön kanssa maaliskuussa 2019. Tavoitteena oli selvittää yrityksen tavoitteita, valmiuksia ja haasteita kansainvälistyvän toiminnan aloittamiseksi.
Tutkimuksessa ilmeni, että Pohjoismaiden läheisyydestä huolimatta liiketoimintakulttuurin välistä eroavaisuutta löytyy. Suomalaiset liikekulttuuritavat eivät välttämättä sovi Ruotsin, Norjan ja Tanskan liiketoimintatavoille. Ruotsi, Norja ja Tanska muodostavat oman ryhmänsä, jossa markkinakulttuuri on yksilökeskeinen, feministisempi, jossa siedetään enemmän tulevaisuuteen liittyvää epävarmuutta. Liiketoimintakulttuurissa kokoukset, kommunikointi ja ajankäyttöön suhtaudutaan eri tavalla. Pohjoismaissa kommunikointi tulisi olla suoraa ja kaikkia osapuolia huomioitava. Etukäteisvalmistelut neuvotteluissa ovat kriittisen tärkeitä, joka voi omalta osalta antaa ammattimaisen vaikutelman. Kirjallinen viestintä on tärkeämpää kuin sanallinen viestintä, mikä vahvistaa luottamusta osapuolten kesken. Case yritykselle olisi suotavaa palkata paikallinen agentti, joka auttaa ehkäisemään liiketoiminta riskejä. The aim of this bachelor´s thesis was to examine Nordic countries procedure (Sweden, Norway and Denmark) in market culture and business culture. Business culture behaviour can deviate from Finnish business model. That’s why entering to new market area a thorough market analysis should be carried out. The introduction chapter briefly reviews the organization and market culture in general level. The research of market cultures utilizes a model of cultural dimensions created by researcher Geert Hofstede.
The topic came from a growth-oriented Finnish company whose interest in internalization has grown. Empirical research was carried out qualitatively and the material was collected by interviewing one of the companies’ executive. The interviews were conducted in March 2019. The aim was to find out the company´s goals, capabilities and challenges for starting internationalization.
The study showed that despite the proximity of the Nordic countries, the difference between business culture is found. Finnish business culture practices may not suit the business practices of the Nordic countries. The Nordic market culture is an individual-centred, more feminist that tolerates more uncertainty about the future. In business culture, meetings, communication and time are treated differently. In the Nordic countries, communication should be direct and relevant to all parties involved. Preparing for the negotiations in advance is critical, which can give more professional impression. Written communication is more important than verbal communication, which strengthens the trust between the parties.
Aihe tuli suomalaiselta kasvuhakuiselta yritykseltä, jonka kiinnostus kansainvälisiä markkinoita kohtaan on kasvanut. Empiirinen tutkimus suoritettiin laadullisesti ja aineisto kerättiin haastattelemalla yhtä yrityksen johtohenkilöä ja hyödynnettiin olemassa olevia lähteitä, joista muodostui markkina-analyysi. Haastattelu toteutettiin yksilöhaastatteluna yrityksen ylimmän johtohenkilön kanssa maaliskuussa 2019. Tavoitteena oli selvittää yrityksen tavoitteita, valmiuksia ja haasteita kansainvälistyvän toiminnan aloittamiseksi.
Tutkimuksessa ilmeni, että Pohjoismaiden läheisyydestä huolimatta liiketoimintakulttuurin välistä eroavaisuutta löytyy. Suomalaiset liikekulttuuritavat eivät välttämättä sovi Ruotsin, Norjan ja Tanskan liiketoimintatavoille. Ruotsi, Norja ja Tanska muodostavat oman ryhmänsä, jossa markkinakulttuuri on yksilökeskeinen, feministisempi, jossa siedetään enemmän tulevaisuuteen liittyvää epävarmuutta. Liiketoimintakulttuurissa kokoukset, kommunikointi ja ajankäyttöön suhtaudutaan eri tavalla. Pohjoismaissa kommunikointi tulisi olla suoraa ja kaikkia osapuolia huomioitava. Etukäteisvalmistelut neuvotteluissa ovat kriittisen tärkeitä, joka voi omalta osalta antaa ammattimaisen vaikutelman. Kirjallinen viestintä on tärkeämpää kuin sanallinen viestintä, mikä vahvistaa luottamusta osapuolten kesken. Case yritykselle olisi suotavaa palkata paikallinen agentti, joka auttaa ehkäisemään liiketoiminta riskejä.
The topic came from a growth-oriented Finnish company whose interest in internalization has grown. Empirical research was carried out qualitatively and the material was collected by interviewing one of the companies’ executive. The interviews were conducted in March 2019. The aim was to find out the company´s goals, capabilities and challenges for starting internationalization.
The study showed that despite the proximity of the Nordic countries, the difference between business culture is found. Finnish business culture practices may not suit the business practices of the Nordic countries. The Nordic market culture is an individual-centred, more feminist that tolerates more uncertainty about the future. In business culture, meetings, communication and time are treated differently. In the Nordic countries, communication should be direct and relevant to all parties involved. Preparing for the negotiations in advance is critical, which can give more professional impression. Written communication is more important than verbal communication, which strengthens the trust between the parties.