Suorituskykymittariston kehittäminen vähittäiskaupan alalla toimivalle pk-yritykselle : tapaustutkimus
Pakarinen, Marianne (2019)
Pro gradu -tutkielma
Pakarinen, Marianne
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722205
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019062722205
Tiivistelmä
Vähittäiskaupan alalla toimivat yritykset kohtaavat jatkuvasti markkinoiden epävarmuuteen ja nopeisiin muutoksiin liittyviä liiketoiminnallisia haasteita. Näihin haasteisiin on mahdollista vastata hyödyntämällä suorituskyvyn mittaamista toiminnan ja sen tulosten arvioimiseen ja kehittämiseen. Tässä tutkielmassa käsitellään suorituskyvyn mittaamista ja johtamista pk-yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella suorituskykymittaristo vähittäiskaupan alalla toimivalle pk-yritykselle suorituskyvyn johtamisen tueksi.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa suorituskykymittariston suunnittelun tueksi selvitettiin kohdeyrityksen kriittiset menestystekijät sekä niihin pohjautuvat mittauskohteet. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen toimitusjohtajaa sekä henkilöstöä puolistrukturoitua haastattelumenetelmää hyödyntäen. Haastatteluaineiston perusteella kriittisiksi menestystekijöiksi määriteltiin asiakasarvon tuottaminen, asiakaslähtöiset toimintaprosessit, sitoutunut ja osaava henkilöstö sekä kannattava liiketoiminta, joiden pohjalta suorituskykymittariston suunnittelu toteutettiin. Tutkimuksen tuloksena esitellään kohdeyrityksen tarpeisiin soveltuva suorituskykymittaristo suorituskyvyn johtamisen tueksi. Companies in retail sector are continuously facing business challenges that are involved with rapid changes and uncertainty of markets. It is possible to respond to these challenges by utilizing performance measurement to evaluate and develop performance and its results. This thesis discusses performance measurement and management from a SME perspective. The aim of this study was to design a PMS for a SME in the retail sector to support performance management.
The study was a qualitative case study in which the empirical material was collected by interviewing the CEO and eight employees of the target company to support the designing of the PMS. Based on the analysis of empirical material the critical success factors of the target company was defined as follows: customer value creation, profitable business, customer-oriented operating processes and professional personnel. As a result of the research, a PMS for the target company was created to support performance management.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa suorituskykymittariston suunnittelun tueksi selvitettiin kohdeyrityksen kriittiset menestystekijät sekä niihin pohjautuvat mittauskohteet. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen toimitusjohtajaa sekä henkilöstöä puolistrukturoitua haastattelumenetelmää hyödyntäen. Haastatteluaineiston perusteella kriittisiksi menestystekijöiksi määriteltiin asiakasarvon tuottaminen, asiakaslähtöiset toimintaprosessit, sitoutunut ja osaava henkilöstö sekä kannattava liiketoiminta, joiden pohjalta suorituskykymittariston suunnittelu toteutettiin. Tutkimuksen tuloksena esitellään kohdeyrityksen tarpeisiin soveltuva suorituskykymittaristo suorituskyvyn johtamisen tueksi.
The study was a qualitative case study in which the empirical material was collected by interviewing the CEO and eight employees of the target company to support the designing of the PMS. Based on the analysis of empirical material the critical success factors of the target company was defined as follows: customer value creation, profitable business, customer-oriented operating processes and professional personnel. As a result of the research, a PMS for the target company was created to support performance management.