Keskiluokka eroaa, etsii ja rakastuu : Parisuhde, luokka ja lajityypin mahdollisuus elokuvan ja television kotimaisessa parisuhdedraamassa 1990- ja 2000 -luvuilla.
Isoaho, Kati (2019-05-14)
Keskiluokka eroaa, etsii ja rakastuu : Parisuhde, luokka ja lajityypin mahdollisuus elokuvan ja television kotimaisessa parisuhdedraamassa 1990- ja 2000 -luvuilla.
Isoaho, Kati
(14.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061019828
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061019828
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan kahta asiaa: 1) kotimaisten elokuvien ja televisiosarjojen parisuhde- ja luokkakuvausta kolmen esimerkin valossa 1990- ja 2000 -luvuilla ja 2) edellä mainitun ajanjakson kotimaista elokuva- ja televisiotuotantoa kokonaisuutena parisuhdekuvauksen, luokan ja lajityyppien näkökulmasta. Aineiston tarkastelu kattaa kokonaisuudessaan vuosien 1990−2010 kotimaisen elokuva – ja televisiotuotannon. Lähilukuanalyysiin valittuja esimerkkejä ovat Akvaariorakkaus elokuva (1993), Vuoroin vieraissa -televisiosarja (1997) sekä Lapsia ja aikuisia – kuinka niitä tehdään -elokuva (2003). Aineistoa täydentävät lähikuluanalyysiin valittujen elokuvien ja sarjan aikalaisvastaanottoa kuvaavat kritiikit ja lehtikirjoitukset. Tutkielman lähestymistapa aineiston analyysiin on yhdistelmä intersektionaalista feminismiä ja lajityyppitarkastelua.
Keskeisin koko tutkittua aineistoa koskeva tulos on se, että kotimaisessa elokuva- ja televisiotuotannossa syntyi ja kehittyi 1990-luvun lopulta lähtien uusi lajityyppisykli, parisuhdesarjat ja -elokuvat. Lajityyppiin kuuluvaksi on identifioitu 10 elokuvaa ja 11 sarjaa vuosilta 1997−2010. Lähilukuesimerkeistä Vuoroin vieraissa -sarja sekä Lapsia ja aikuisia -elokuva kuuluvat identifioituun lajityyppiin, kun taas Akvaariorakkaus -elokuva edeltää nuorten aikuisten kasvukertomuksena varhaisempaa parisuhdekuvausta.
Lajityyppisyklinä kotimaiset parisuhdesarjat ja -elokuvat esittävät keskiluokan erot, ahdistuksen ja repaleisuuden normaalina, uutena parisuhteen kotimaisena narratiivina. Lisäksi analyyseissä tulee esille, että parisuhde ja rakkaus on esitetty niissä vaikeudestaan huolimatta edelleen tavoiteltavina ja haluttavina. Lähilukuesimerkkeihin sisältyy monia variaatioita perinteisistä rakkaustarinoiden juonikuvioista nykypäivään sovitettuina.
Sekä lähilukuanalyysin että lajityyppianalyysin perusteella kotimaiset parisuhdesarjat ja -elokuvat ovat keskiluokan elämän tarinallistamista, uusintamista ja uudelleen koodaamista. Ne esittävät keskiluokan normaalina asiaintilana ja kuvaavat sekä työväenluokkaa että yläluokkaa kapeammin ja stereotyyppisemmin. Kotimaisten parisuhdesarjojen ja -elokuvien kulttuurisena tehtävänä voidaan nähdä keskiluokan myönteinen itsemäärittely ajanjaksolla, jolloin sekä parisuhteet että työmarkkinat ovat olleet laajassa murroksessa.
Keskeisin koko tutkittua aineistoa koskeva tulos on se, että kotimaisessa elokuva- ja televisiotuotannossa syntyi ja kehittyi 1990-luvun lopulta lähtien uusi lajityyppisykli, parisuhdesarjat ja -elokuvat. Lajityyppiin kuuluvaksi on identifioitu 10 elokuvaa ja 11 sarjaa vuosilta 1997−2010. Lähilukuesimerkeistä Vuoroin vieraissa -sarja sekä Lapsia ja aikuisia -elokuva kuuluvat identifioituun lajityyppiin, kun taas Akvaariorakkaus -elokuva edeltää nuorten aikuisten kasvukertomuksena varhaisempaa parisuhdekuvausta.
Lajityyppisyklinä kotimaiset parisuhdesarjat ja -elokuvat esittävät keskiluokan erot, ahdistuksen ja repaleisuuden normaalina, uutena parisuhteen kotimaisena narratiivina. Lisäksi analyyseissä tulee esille, että parisuhde ja rakkaus on esitetty niissä vaikeudestaan huolimatta edelleen tavoiteltavina ja haluttavina. Lähilukuesimerkkeihin sisältyy monia variaatioita perinteisistä rakkaustarinoiden juonikuvioista nykypäivään sovitettuina.
Sekä lähilukuanalyysin että lajityyppianalyysin perusteella kotimaiset parisuhdesarjat ja -elokuvat ovat keskiluokan elämän tarinallistamista, uusintamista ja uudelleen koodaamista. Ne esittävät keskiluokan normaalina asiaintilana ja kuvaavat sekä työväenluokkaa että yläluokkaa kapeammin ja stereotyyppisemmin. Kotimaisten parisuhdesarjojen ja -elokuvien kulttuurisena tehtävänä voidaan nähdä keskiluokan myönteinen itsemäärittely ajanjaksolla, jolloin sekä parisuhteet että työmarkkinat ovat olleet laajassa murroksessa.