Terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelu terrorismirikoksena ja päärikoksen tekoa edeltävänä vaiheena
Kivelä, Reetta Aliisa (2019)
Kivelä, Reetta Aliisa
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817629
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817629
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelua (terroristinen valmistelu), pääasiallisesti rikoslainopin keinoin. Terroristinen valmistelu on oikeudellisesti moniulotteinen tutkimuskohde, jossa yhdistyvät terrorismirikoksiin ja rikoksen valmisteluun rikoksen teon vaiheena liittyvät erityispiirteet. Tutkielma etenee terrorismirikoksiin ja valmistelukriminalisointeihin keskittyvästä yleisluonteisesta esittelystä kohti aiheen eritellympää ja yksityiskohtaisempaa käsittelyä. Tutkimuskysymyksiin hahmotellaan ratkaisuehdotuksia lopulta muun muassa de lege ferenda -näkökulmasta käsin.
Tutkielman tarkoituksena on arvioida terroristisen valmistelun sääntelyyn kohdistuvia ongelmia ja luoda välineitä soveltaa sääntelyä niissä tapauksissa, joissa on tosiasiallisesti kyse rikoslain 34 a luvun 2 §:n tarkoittamasta terroristisesta valmistelusta. Kuvailtuihin tavoitteisiin pyritään pohtimalla sääntelyn muutostarpeita ja toteuttamiskelpoisten muutosten sisältöä, huomioiden niin rikosoikeuden eurooppalaistumis- ja kansainvälistymiskehitys kuin terroristisen valmistelun paikka osana rikosoikeudellisen järjestelmän kokonaisuutta. Sen sijaan, että terrorismirikosoikeuden omaksi alaksi eriytymistä tuettaisiin, tavoitellaan sellaisten keinojen löytämistä, joiden avulla terrorismirikosten arviointi on tehtävissä mahdollisimman pitkälti samoista lähtökohdista käsin kuin rikoslain muidenkin rikosten.
Tutkielman johtopäätökset liittyvät ensiksikin terroristisen valmistelun erityispiirteiden merkitykseen kyseiselle valmistelurikokselle. Terroristista valmistelua päädytään kuvailemaan presumoiduksi vaarantamisrikokseksi, jolle ovat olennaisia erityiset subjektiiviset elementit, kuten valmistelutarkoitus ja terroristinen tarkoitus. Subjektiiviset elementit muodostavat terroristisen valmistelun tunnusmerkistön täyttymiselle välttämättömän ytimen ja ilmentävät täytetyiksi tullessaan valmistelun vaarallista luonnetta. Erilliseen vaara-arvioon ryhtyminen on näin ollen tarpeetonta. Terroristisen valmistelun sääntelyn todetaan toiseksi olevan eräiden muutosten tarpeessa. Muutosehdotukset kohdistuvat sanamuodon tasolla terroristisen tarkoituksen roolin ja psyykkisenä tekotapana toisen kanssa sopimisen täsmentämiseen osana terroristisen valmistelun sääntelyä. Ajatusta erillislain säätämisestä terrorismirikoksille ei tueta. Erillislain katsotaan voivan korostaa terrorismirikosten muusta rikosoikeudesta eriytymistä entisestään ja hankaloittaa sääntelyn soveltamista, uusia ongelmia rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen täysivaltaiselle toteutumiselle luoden.
Tutkielman tarkoituksena on arvioida terroristisen valmistelun sääntelyyn kohdistuvia ongelmia ja luoda välineitä soveltaa sääntelyä niissä tapauksissa, joissa on tosiasiallisesti kyse rikoslain 34 a luvun 2 §:n tarkoittamasta terroristisesta valmistelusta. Kuvailtuihin tavoitteisiin pyritään pohtimalla sääntelyn muutostarpeita ja toteuttamiskelpoisten muutosten sisältöä, huomioiden niin rikosoikeuden eurooppalaistumis- ja kansainvälistymiskehitys kuin terroristisen valmistelun paikka osana rikosoikeudellisen järjestelmän kokonaisuutta. Sen sijaan, että terrorismirikosoikeuden omaksi alaksi eriytymistä tuettaisiin, tavoitellaan sellaisten keinojen löytämistä, joiden avulla terrorismirikosten arviointi on tehtävissä mahdollisimman pitkälti samoista lähtökohdista käsin kuin rikoslain muidenkin rikosten.
Tutkielman johtopäätökset liittyvät ensiksikin terroristisen valmistelun erityispiirteiden merkitykseen kyseiselle valmistelurikokselle. Terroristista valmistelua päädytään kuvailemaan presumoiduksi vaarantamisrikokseksi, jolle ovat olennaisia erityiset subjektiiviset elementit, kuten valmistelutarkoitus ja terroristinen tarkoitus. Subjektiiviset elementit muodostavat terroristisen valmistelun tunnusmerkistön täyttymiselle välttämättömän ytimen ja ilmentävät täytetyiksi tullessaan valmistelun vaarallista luonnetta. Erilliseen vaara-arvioon ryhtyminen on näin ollen tarpeetonta. Terroristisen valmistelun sääntelyn todetaan toiseksi olevan eräiden muutosten tarpeessa. Muutosehdotukset kohdistuvat sanamuodon tasolla terroristisen tarkoituksen roolin ja psyykkisenä tekotapana toisen kanssa sopimisen täsmentämiseen osana terroristisen valmistelun sääntelyä. Ajatusta erillislain säätämisestä terrorismirikoksille ei tueta. Erillislain katsotaan voivan korostaa terrorismirikosten muusta rikosoikeudesta eriytymistä entisestään ja hankaloittaa sääntelyn soveltamista, uusia ongelmia rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen täysivaltaiselle toteutumiselle luoden.