Luokanopettajien näkemyksiä kouluvalmiuksista
Lyy, Lotta; Rytkölä, Susanne (2019-05-13)
Luokanopettajien näkemyksiä kouluvalmiuksista
Lyy, Lotta
Rytkölä, Susanne
(13.05.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817612
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052817612
Tiivistelmä
Tutkimuksessamme selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä kouluvalmiuksista. Tutkimuksellamme haimme vastauksia siihen, miten opettajat käsittävät kouluvalmiudet. Lisäksi olimme kiinnostuneita, millaisia tulkintoja opettajat antoivat hyvistä kouluvalmiuksista sekä tyypillisistä puutteellisista kouluvalmiuksista. Lopuksi selvitimme vielä opettajien näkemyksiä koulun valmiudesta vastaanottaa eritasoisia oppilaita. Havaitsimme etsiessämme tietoa ja tutkimuksia kouluvalmiuksista ja sen määritelmistä, että saatavilla oleva tutkimustieto oli hyvin vanhaa. Lisäksi havaitsimme, että löytämämme tutkimustieto kohdistui pääsääntöisesti lapsiin. Tämä vaikutti päätökseemme lähteä tutkimaan luokanopettajien näkemyksiä lasten kouluvalmiuksista.
Tutkimusjoukkona toimivat jo työelämässä olevat luokanopettajat eräästä Turun alakoulusta. Tutkimusjoukon ainoana kriteerinä toimi luokanopettajan pätevyys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi neljä avointa kysymystä. Vastaukset saimme kirjallisina yhdeksältä luokanopettajalta. Kouluvalmiuden määrittelyssä korostuivat lasten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen valmius koululaisena olemiseen sekä näiden valmiuksien eri osataidot. Kouluvalmiudet nähtiin tietoina ja taitoina, jotka lapsen tulisi omata jo ennen kouluun tuloa. Hyvinä kouluvalmiuksina nähtiin lapsen riittävä itsenäisyys, perustoiminnoista selviytyminen sekä ryhmässä toimimisen taidot. Tyypillisinä puutteita nähtiin olevan psyykkisessä kypsyydessä, joka näkyy kouluun sopeutumattomuutena ja tunteiden heikkona hallintana. Keskittymiskyvyn puute nousi esiin myös monissa vastauksissa
Tutkimusjoukkona toimivat jo työelämässä olevat luokanopettajat eräästä Turun alakoulusta. Tutkimusjoukon ainoana kriteerinä toimi luokanopettajan pätevyys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka sisälsi neljä avointa kysymystä. Vastaukset saimme kirjallisina yhdeksältä luokanopettajalta. Kouluvalmiuden määrittelyssä korostuivat lasten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen valmius koululaisena olemiseen sekä näiden valmiuksien eri osataidot. Kouluvalmiudet nähtiin tietoina ja taitoina, jotka lapsen tulisi omata jo ennen kouluun tuloa. Hyvinä kouluvalmiuksina nähtiin lapsen riittävä itsenäisyys, perustoiminnoista selviytyminen sekä ryhmässä toimimisen taidot. Tyypillisinä puutteita nähtiin olevan psyykkisessä kypsyydessä, joka näkyy kouluun sopeutumattomuutena ja tunteiden heikkona hallintana. Keskittymiskyvyn puute nousi esiin myös monissa vastauksissa