Työelämälähtöisen Sote-kiihdyttämö koulutuksen vaikuttavuus
Hännikäinen, Paula (2019)
Diplomityö
Hännikäinen, Paula
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416964
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416964
Tiivistelmä
Sote-kiihdyttämö koulutuksen tarkoituksena oli edistää pienten ja keskisuurten sosiaali- ja terveyspalvelualan yritysten sekä kolmannen sektorin toimijoiden kilpailu- ja muutoskyvyn kehittymistä. Koulutukseen sisältyi lähipäiviä, tehtäviä ja mentorointia. Tämän työn tavoitteena oli arvioida Kaakkois-Suomen Sote-kiihdyttämön vaikuttavuutta ja tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi kiihdyttämön jatkosta päättäville tahoille. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselyillä osallistujaorganisaatioilta ja mentoreilta. Aineiston kvalitatiiviset vastaukset luokiteltiin sisällönanalyysin avulla ja kvantitatiivisista vastauksista laskettiin tilastollisia tunnuslukuja.
Kiihdyttämön vaikuttavuuden arvioinnissa hyödynnettiin Kirkpatrickin neliportaista koulutuksen arviointimallia. Vaikuttavuuden arvioinnin tueksi luotiin mittareita vaikuttavuusketju -ajatteluun perustuvan vaikutusten arviointi -kanvaasi työkalun avulla.
Työn tulokset osoittavat kiihdyttämön saaneen aikaan osallistujaorganisaatioiden toiminnassa vahvan kehittämisen otteen ja ajatustapojen muutoksen. Organisaatiot ovat aiempaa kyvykkäämpiä luomaan toimintaansa hyödyttäviä verkostoja ja asiakastarvetta vastaavia palveluita sekä toimimaan kannattavasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Kehittämisen merkitys organisaatioiden menestystekijänä tulevaisuudessa tullee kasvamaan samoin kuin asiakasymmärrys, markkinointi ja hoidon laadun todentaminen vaikuttavuuden keinoin. Mentorointi oli keskeisessä roolissa osallistujien muutosvalmiuden kasvattamisessa. The purpose of the Sote-kiihdyttämö training was to promote the development of competition and change skills among small and medium-sized social and health service companies and third sector operators. The training included training days, assignments and mentoring. The aim of this work was to assess the effectiveness of the Southeast Finland Sote-kiihdyttämö training and to provide information for decision-makers who decide on the continuation of the program. The research material was collected through surveys from participating organizations and mentors. The qualitative responses of the material were categorized by content analysis and statistical indicators were calculated from quantitative responses.
The evaluation of the effectiveness of the Kiihdyttämö was based on the four-step education assessment model of Kirkpatrick. In order to support effectiveness assessment, indicators were created using the tool of the impact assessment based on a chain of evidence.
The results of the work show that the Kiihdyttämö has gained a strong development grip and change of mindset in the activities of the participating organizations. Organizations are more capable of creating networks and customer-oriented services that benefit their operations and operate in a profitable business environment. The importance of development as a success factor for organizations in the future will have to increase as well as customer understanding, marketing and quality of care through the means of effectiveness. Mentoring have played a key role in increasing participants' willingness to change.
Kiihdyttämön vaikuttavuuden arvioinnissa hyödynnettiin Kirkpatrickin neliportaista koulutuksen arviointimallia. Vaikuttavuuden arvioinnin tueksi luotiin mittareita vaikuttavuusketju -ajatteluun perustuvan vaikutusten arviointi -kanvaasi työkalun avulla.
Työn tulokset osoittavat kiihdyttämön saaneen aikaan osallistujaorganisaatioiden toiminnassa vahvan kehittämisen otteen ja ajatustapojen muutoksen. Organisaatiot ovat aiempaa kyvykkäämpiä luomaan toimintaansa hyödyttäviä verkostoja ja asiakastarvetta vastaavia palveluita sekä toimimaan kannattavasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Kehittämisen merkitys organisaatioiden menestystekijänä tulevaisuudessa tullee kasvamaan samoin kuin asiakasymmärrys, markkinointi ja hoidon laadun todentaminen vaikuttavuuden keinoin. Mentorointi oli keskeisessä roolissa osallistujien muutosvalmiuden kasvattamisessa.
The evaluation of the effectiveness of the Kiihdyttämö was based on the four-step education assessment model of Kirkpatrick. In order to support effectiveness assessment, indicators were created using the tool of the impact assessment based on a chain of evidence.
The results of the work show that the Kiihdyttämö has gained a strong development grip and change of mindset in the activities of the participating organizations. Organizations are more capable of creating networks and customer-oriented services that benefit their operations and operate in a profitable business environment. The importance of development as a success factor for organizations in the future will have to increase as well as customer understanding, marketing and quality of care through the means of effectiveness. Mentoring have played a key role in increasing participants' willingness to change.