Ammatillisen koulutuksen uudistaminen : - muutosvaihe ammatillisen opettajan näkökulmasta
Tirkkonen, Auli (2019-04-24)
Ammatillisen koulutuksen uudistaminen : - muutosvaihe ammatillisen opettajan näkökulmasta
Tirkkonen, Auli
(24.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316833
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052316833
Tiivistelmä
Uusi 1.1.2018 voimaan tullut ammatillisen koulutuksen reformi on muuttanut opettajakäsitystä. Tutkimus käsittelee opettajan työnkuvan muodostumista uudistuksen myötä, sekä sitä mistä se koostuu nykyhetkellä.
Tutkimuksessa haastateltiin kaikkiaan kymmentä ammatillista opettajaa ja lisäksi kaksi koulutuksen järjestäjän edustajaa. Tutkimus koski Turun ammatti-instituuttia ja sen koulutusaloja. Tutkimus kohdistui ainoastaan suomenkieliseen koulutukseen.
Tutkimus tehtiin teemahaastatteluna, joka oli puolistrukturoitu. Teemat olivat kaikille samat, mutta keskustelu oli vapaata. Teemahaastattelun teemat valitsin teoksesta Honka, J. Lampinen, L &Vertanen, I (toim.) 2000, Kohti uutta opettajuutta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Skenaariot opettajan työn muutoksista ja opettajien koulutustarpeista vuoteen 2010. Ammatillinen opettajuus on jaoteltu kuuden teeman pohjalta: ammatillisuus, työyhteisöjen kehittäminen, kohtaaminen, pedagoginen taito, verkosto- ja globaaliosaaminen sekä kasvatustoiminta. Sisällöt on nimetty tutkimuksessa hieman enemmän arkikielen suuntaan.
Molemmat aineistossa edustavat puolet, niin ammatilliset opettajat kuin koulutuksen järjestäjät, olivat pääasiassa samoilla linjoilla tutkimuksessa. Koulutuksen järjestäjä näyttäisi tämän tutkimuksen valossa olevan hyvin tietoinen kentän toiminnasta ja tilanteesta. Ammatin opetus tapahtuu enimmäkseen käytännön kautta ja ammatin opettajan työ on vaativaa työtä, se todettiin tässä tutkimuksessa. Ammatinopettajan työssä korostuvat sosiaaliset ja vuorovaikutukselliset taidot, sekä lisääntyvä työelämäyhteistyö. Yksilölliset polut ovat tulossa vahvasti opetukseen. Tutkimuksessa käsiteltiin myös opettajan ja ryhmänohjaajan muuttuvaa roolia sekä kasvatustehtävän merkitystä. Ohjaustehtävän todettiin laajenneen opettajalle. Muita asioita, joita tutkimus käsittelee ovat organisaatiomuutoksen hallinta sekä maahanmuuttajien ja tuen tarpeen omaavien opiskelijoiden lisääntyvän määrän vaikutus opettajan työnkuvaan. Tutkimusaineisto kuvaa opettajan työnkuvaa ja yläkategoriat ovat ensisijaiset teemat mitkä informantit nostivat esille.
Tutkimuksessa haastateltiin kaikkiaan kymmentä ammatillista opettajaa ja lisäksi kaksi koulutuksen järjestäjän edustajaa. Tutkimus koski Turun ammatti-instituuttia ja sen koulutusaloja. Tutkimus kohdistui ainoastaan suomenkieliseen koulutukseen.
Tutkimus tehtiin teemahaastatteluna, joka oli puolistrukturoitu. Teemat olivat kaikille samat, mutta keskustelu oli vapaata. Teemahaastattelun teemat valitsin teoksesta Honka, J. Lampinen, L &Vertanen, I (toim.) 2000, Kohti uutta opettajuutta toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Skenaariot opettajan työn muutoksista ja opettajien koulutustarpeista vuoteen 2010. Ammatillinen opettajuus on jaoteltu kuuden teeman pohjalta: ammatillisuus, työyhteisöjen kehittäminen, kohtaaminen, pedagoginen taito, verkosto- ja globaaliosaaminen sekä kasvatustoiminta. Sisällöt on nimetty tutkimuksessa hieman enemmän arkikielen suuntaan.
Molemmat aineistossa edustavat puolet, niin ammatilliset opettajat kuin koulutuksen järjestäjät, olivat pääasiassa samoilla linjoilla tutkimuksessa. Koulutuksen järjestäjä näyttäisi tämän tutkimuksen valossa olevan hyvin tietoinen kentän toiminnasta ja tilanteesta. Ammatin opetus tapahtuu enimmäkseen käytännön kautta ja ammatin opettajan työ on vaativaa työtä, se todettiin tässä tutkimuksessa. Ammatinopettajan työssä korostuvat sosiaaliset ja vuorovaikutukselliset taidot, sekä lisääntyvä työelämäyhteistyö. Yksilölliset polut ovat tulossa vahvasti opetukseen. Tutkimuksessa käsiteltiin myös opettajan ja ryhmänohjaajan muuttuvaa roolia sekä kasvatustehtävän merkitystä. Ohjaustehtävän todettiin laajenneen opettajalle. Muita asioita, joita tutkimus käsittelee ovat organisaatiomuutoksen hallinta sekä maahanmuuttajien ja tuen tarpeen omaavien opiskelijoiden lisääntyvän määrän vaikutus opettajan työnkuvaan. Tutkimusaineisto kuvaa opettajan työnkuvaa ja yläkategoriat ovat ensisijaiset teemat mitkä informantit nostivat esille.