Kannustaminen yrittäjyyteen : Moninäkökulmainen analyysi
Kraufvelin, Timo (2019)
Lataukset:
Diplomityö
Kraufvelin, Timo
2019
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216567
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052216567
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada opettajien omaan kokemukseen perustuvaa tietoa siitä, kuinka yrittäjyyskasvatus käytännössä toteutetaan eri ikäryhmien keskuudessa ja kuinka opettajat itse kokevat yrittäjyyskasvatuksen tavoitteiden kohtaavan muun opetus-työn tavoitteiden, sekä heidän oman moraalisen näkemyksen kanssa. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää opettajien yrittäjyyskasvatuksen tietojen ajantasaisuutta ja heidän näkemystä siitä, kuinka paljon he kokevat pystyvänsä vaikuttamaan oppilaiden yrittäjämäiseen toimin-taan kannustamisessa.
Tällaiselle tutkimukselle on tarvetta, sillä vaikka yrittäjyyskasvatustutkimus itsessään on ottanut merkittäviä edistysaskelia, on monen opettajan yrittäjyyskasvatuksen tiedot heidän omalta opettajakoulutusajalta.
Tutkimus alkoi yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen kirjallisuuden tutkimuksella. Lisäksi tut-kimuksessa tarkasteltiin kotimaista kasvatusteoriaa ja historiaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat yleisesti ottaen kokevat yrittäjyyskasvatuksen posi-tiivisena, mutta rinnastavat sen yhä projektimaiseen oppimiseen, johon talousasiat kuuluvat keskeisimpänä osana. Tutkimuksen perusteella olisi syytä lisätä opettajien ymmärrystä yrit-täjyydestä monitieteellisenä ilmiönä. The aim of this study was to get a multi-perpective view on entrepreneurship education from teachers in finland and to ask how teachers reflect the entrepreneurship education with their own moral values and do they think that modern entrepreneursip education has any im-portance, when it comes to encouraging to entrepreneurship.
There is a need for this kind of thesis because even the entrepreneurship education it self has taken big leaps in last twenty years, many teachers have their own educational knowledge of the subject based on the year of their own graduation.
The project started with a multidisciplinary literature research to entrepreneurship. In addi-tion, a lot of national research to education was included. In addition, literature of the Finnish educational history was widely studied.
In conclusion, the study found that teachers generally see entrepreneurship education as a positive subject. They feel a need to get more information about the subject and there is a need to increase understanding of entrepreneurship education as a multidisciplinary phe-nomenom rather than a subject that is studied with economical projects.
Tällaiselle tutkimukselle on tarvetta, sillä vaikka yrittäjyyskasvatustutkimus itsessään on ottanut merkittäviä edistysaskelia, on monen opettajan yrittäjyyskasvatuksen tiedot heidän omalta opettajakoulutusajalta.
Tutkimus alkoi yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen kirjallisuuden tutkimuksella. Lisäksi tut-kimuksessa tarkasteltiin kotimaista kasvatusteoriaa ja historiaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että opettajat yleisesti ottaen kokevat yrittäjyyskasvatuksen posi-tiivisena, mutta rinnastavat sen yhä projektimaiseen oppimiseen, johon talousasiat kuuluvat keskeisimpänä osana. Tutkimuksen perusteella olisi syytä lisätä opettajien ymmärrystä yrit-täjyydestä monitieteellisenä ilmiönä.
There is a need for this kind of thesis because even the entrepreneurship education it self has taken big leaps in last twenty years, many teachers have their own educational knowledge of the subject based on the year of their own graduation.
The project started with a multidisciplinary literature research to entrepreneurship. In addi-tion, a lot of national research to education was included. In addition, literature of the Finnish educational history was widely studied.
In conclusion, the study found that teachers generally see entrepreneurship education as a positive subject. They feel a need to get more information about the subject and there is a need to increase understanding of entrepreneurship education as a multidisciplinary phe-nomenom rather than a subject that is studied with economical projects.