VERKOSTOITUVA KOULUTUSLIIKETOIMINTA SUOMESSA JA MAAILMALLA - xEdu "EUROOPAN JOHTAVA YRITYSKIIHDYTTÄMÖ KOULUTUSALAN STARTUPEILLE"
Kiesi, Iida; Nivanaho, Nina (2019-04-30)
VERKOSTOITUVA KOULUTUSLIIKETOIMINTA SUOMESSA JA MAAILMALLA - xEdu "EUROOPAN JOHTAVA YRITYSKIIHDYTTÄMÖ KOULUTUSALAN STARTUPEILLE"
Kiesi, Iida
Nivanaho, Nina
(30.04.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052016180
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052016180
Tiivistelmä
Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin suomalaista yrityskiihdyttämöä, xEdua. Tutkimuksen
tarkoituksena oli esitellä xEdun toimintaa ja visioita koulutuksen kentällä
suhteessa suomalaiseen koulutukseen sekä globaaliin koulutusliiketoimintaan.
Tutkimuksen avulla haluttiin tunnistaa ja kuvata yrityskiihdyttämön läpikäyneiden
koulutusalan startup-yritysten yhteistyöverkostoja, joita tarkasteltiin erityisesti
suhteessa julkiseen sektoriin Suomessa sekä globaaliin koulutusliiketoimintaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin xEdun kotisivuilta sekä xEdun kiihdyttämien
(kevät 2016–kevät 2018) startup-yritysten (N=45) kotisivuilta. Kotisivuilta
kerättiin mainintoja startup-yritysten yhteistyökumppaneista. Aineisto järjestettiin
taulukkomuotoon ja teemoiteltiin kotimaisiin ja ulkomaisiin organisaatioihin. Teemoittelun
jälkeen aineisto muunnettiin Gephi-ohjelmalla verkostograafien muotoon,
joista voitiin nähdä kuinka tiheä ja verkottunut startupien ja niiden yhteistyökumppaneiden
verkosto on.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että xEdu hyödyntää suomalaisen
koulutusjärjestelmän mainetta ja suomalaisia kouluja yritysten tuotekehitykseen
kiihdyttäessään koulutusalalla aloittavia yrityksiä liiketoimintaan. Yksityisen ja julkisen
sektorin lähentymistä kuvaa myös aiemmin yritysmaailmaan kuuluneiden
termien ja käsitteiden tuominen osaksi koulutuksen kenttää. xEdu tavoittelee kansainvälisiä
koulutusmarkkinoita ja on linkittynyt kansainvälisesti yhteistyöverkostoihin.
xEdun startupien ja niiden yhteistyökumppanien kotisivuilta muodostetut
verkostot eivät ole tiheitä, mikä viittaisi siihen, että tutkituilla toimijoilla ei ole keskeistä
roolia koulutuksellisessa päätöksenteossa. Suomalaisten yhteistyökumppaneiden
verkosto on muodostunut vahvasti julkisen sektorin toimijoista, jolloin
voidaan nähdä suomalaisen koulutusliiketoiminnan olevan julkisen sektorin hallinnoima.
Startupien ja ulkomaisten yhteistyökumppanien muodostamassa verkostosta
ei ole nähtävissä yhdistäviä linkkejä laajempaan globaalin koulutusliiketoiminnan
verkostoon.
Tutkimustulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa koulutusliiketoiminnan
ilmiöstä, erityisesti kansainväliseen kirjallisuuteen nojaten. Suomessa liiketoiminnan
liittyminen koulumaailmaan on verrattain uutta, eikä siitä olla käyty paljoa
julkista tai tieteellistä keskustelua. Tuloksilla voi olla tarjottavaa erityisesti kasvatustieteen
alalla toimiville opettajille ja opettajaopiskelijoille, jotka kohtaavat
koulutusliiketoimintaa työssään ja opinnoissaan.
tarkoituksena oli esitellä xEdun toimintaa ja visioita koulutuksen kentällä
suhteessa suomalaiseen koulutukseen sekä globaaliin koulutusliiketoimintaan.
Tutkimuksen avulla haluttiin tunnistaa ja kuvata yrityskiihdyttämön läpikäyneiden
koulutusalan startup-yritysten yhteistyöverkostoja, joita tarkasteltiin erityisesti
suhteessa julkiseen sektoriin Suomessa sekä globaaliin koulutusliiketoimintaan.
Tutkimuksen aineisto kerättiin xEdun kotisivuilta sekä xEdun kiihdyttämien
(kevät 2016–kevät 2018) startup-yritysten (N=45) kotisivuilta. Kotisivuilta
kerättiin mainintoja startup-yritysten yhteistyökumppaneista. Aineisto järjestettiin
taulukkomuotoon ja teemoiteltiin kotimaisiin ja ulkomaisiin organisaatioihin. Teemoittelun
jälkeen aineisto muunnettiin Gephi-ohjelmalla verkostograafien muotoon,
joista voitiin nähdä kuinka tiheä ja verkottunut startupien ja niiden yhteistyökumppaneiden
verkosto on.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että xEdu hyödyntää suomalaisen
koulutusjärjestelmän mainetta ja suomalaisia kouluja yritysten tuotekehitykseen
kiihdyttäessään koulutusalalla aloittavia yrityksiä liiketoimintaan. Yksityisen ja julkisen
sektorin lähentymistä kuvaa myös aiemmin yritysmaailmaan kuuluneiden
termien ja käsitteiden tuominen osaksi koulutuksen kenttää. xEdu tavoittelee kansainvälisiä
koulutusmarkkinoita ja on linkittynyt kansainvälisesti yhteistyöverkostoihin.
xEdun startupien ja niiden yhteistyökumppanien kotisivuilta muodostetut
verkostot eivät ole tiheitä, mikä viittaisi siihen, että tutkituilla toimijoilla ei ole keskeistä
roolia koulutuksellisessa päätöksenteossa. Suomalaisten yhteistyökumppaneiden
verkosto on muodostunut vahvasti julkisen sektorin toimijoista, jolloin
voidaan nähdä suomalaisen koulutusliiketoiminnan olevan julkisen sektorin hallinnoima.
Startupien ja ulkomaisten yhteistyökumppanien muodostamassa verkostosta
ei ole nähtävissä yhdistäviä linkkejä laajempaan globaalin koulutusliiketoiminnan
verkostoon.
Tutkimustulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa koulutusliiketoiminnan
ilmiöstä, erityisesti kansainväliseen kirjallisuuteen nojaten. Suomessa liiketoiminnan
liittyminen koulumaailmaan on verrattain uutta, eikä siitä olla käyty paljoa
julkista tai tieteellistä keskustelua. Tuloksilla voi olla tarjottavaa erityisesti kasvatustieteen
alalla toimiville opettajille ja opettajaopiskelijoille, jotka kohtaavat
koulutusliiketoimintaa työssään ja opinnoissaan.