Har revisorerna kännedom om sina kunders verksamhet? : En studie över hur revisorer samlar kunskap om kunden och hur de upplever att denna kunskap påverkar revisionskvalitén
Louhi, Mira (2019)
Louhi, Mira
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051115219
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019051115219
Tiivistelmä
Den tekniska och den kundupplevda kvalitén på revisionen avgörs både av att revisorn verkligen förstår både kundföretagets verksamhet och uppdragsgivarens behov. Flera undersökningar har bevisat att det finns ett positivt samband mellan kännedom om kundens verksamhet och den upplevda revisionskvalitén. Dessutom finns det flera regleringar om att revisorn innan granskningen ska skaffa sig en förståelse om kunden för att kunna utföra en högkvalitativ revision. Hur dessa regleringar följs i finländska revisionsbyråer har dock inte studerats.
Syftet med denna avhandling var att undersöka hur revisorerna vid finländska revisionsbyråer samlar kunskap om kunden, samt hurdan effekt revisorerna anser att kännedomen om kundens verksamhet har på revisionskvalitén. Därtill undersöks vilka faktorer som möjligen påverkar insamlandet av informationen. Som metod användes en preliminär intervju och själva undersökningen utfördes som en enkätundersökning.
Resultaten i denna studie visar att revisorerna i Finland är motiverade att lära sig känna sina kunder och upprätthålla denna kunskap. Källor som revisorerna mest använder vid kunskapsskaffandet är kanske de mest traditionella, dvs tidigare perioders bokslut och andra liknande dokument samt revisionsdokument från tidigare perioder. Revisorer anser också att en bra kännedom om kunden har en positiv påverkan på revisionskvalitén och att det inte finns några begränsande faktorer som skulle ha en stor inverkan på skaffandet av kunskap om kunden.
Syftet med denna avhandling var att undersöka hur revisorerna vid finländska revisionsbyråer samlar kunskap om kunden, samt hurdan effekt revisorerna anser att kännedomen om kundens verksamhet har på revisionskvalitén. Därtill undersöks vilka faktorer som möjligen påverkar insamlandet av informationen. Som metod användes en preliminär intervju och själva undersökningen utfördes som en enkätundersökning.
Resultaten i denna studie visar att revisorerna i Finland är motiverade att lära sig känna sina kunder och upprätthålla denna kunskap. Källor som revisorerna mest använder vid kunskapsskaffandet är kanske de mest traditionella, dvs tidigare perioders bokslut och andra liknande dokument samt revisionsdokument från tidigare perioder. Revisorer anser också att en bra kännedom om kunden har en positiv påverkan på revisionskvalitén och att det inte finns några begränsande faktorer som skulle ha en stor inverkan på skaffandet av kunskap om kunden.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [431]