Aineeton palkitseminen motivaatiotekijänä myymälähenkilöstön näkökulmasta
Tiikasalo, Otto (2017)
Kandidaatintutkielma
Tiikasalo, Otto
2017
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050714595
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019050714595
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa syvennytään aineettomaan palkitsemiseen motivaatiotekijänä myymälähenkilöstön näkökulmasta. Tavoitteena on tutkia, miten myyntityötä tekevät kokevat aineettoman palkitsemisen ja kuinka kohdeyrityksen aineetonta palkitsemista pystytään kehittämään, jotta se edistäisi henkilöstön työmotivaatiota.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty haastattelemalla neljää kohdeyrityksen työntekijää. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina ja kaikki haastatteluihin osallistuneet työskentelevät samoissa työtehtävissä.
Tutkimustulokset osoittavat, että aineeton palkitseminen koetaan henkilöstön keskuudessa tärkeänä, vaikka haastateltavat nostavatkin rahallisen palkitsemisen tärkeimmäksi motivaatiotekijäksi. Aineettoman palkitsemisen muodoista sanallinen palkitseminen eli palautteen antaminen ja kiittäminen, koetaan tärkeimpänä, mutta sen nähdään olevan myös suurin kehityskohde. Lisäksi kehityskohteina esille nousevat koulutukseen panostaminen sekä virkistystoiminnan lisääminen. This bachelor’s thesis focuses on intangible rewarding as a motivating factor in store employees point of view. The aim is study how sales employees experience intangible rewarding and how the target corporations intangible reward system could be improved to increase staffs work motivation.
The study was carried out as a qualitative research and the data was collected by interviewing four people employed by the target company. The interview technique was semi-structured interviewing and all subjects work in the same field.
The results of this study show that intangible rewards are experienced important, althought the interviewees prefer monetary rewards as the main motivational factor. Verbal rewarding, as in giving feedback and giving thanks, are most valued as an intangible reward form but it also appears to be in the most need of improvement in the target company. As additional development areas appear to be investing in training and enhancing of recreational activities.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineisto on kerätty haastattelemalla neljää kohdeyrityksen työntekijää. Haastattelut on toteutettu puolistrukturoituina haastatteluina ja kaikki haastatteluihin osallistuneet työskentelevät samoissa työtehtävissä.
Tutkimustulokset osoittavat, että aineeton palkitseminen koetaan henkilöstön keskuudessa tärkeänä, vaikka haastateltavat nostavatkin rahallisen palkitsemisen tärkeimmäksi motivaatiotekijäksi. Aineettoman palkitsemisen muodoista sanallinen palkitseminen eli palautteen antaminen ja kiittäminen, koetaan tärkeimpänä, mutta sen nähdään olevan myös suurin kehityskohde. Lisäksi kehityskohteina esille nousevat koulutukseen panostaminen sekä virkistystoiminnan lisääminen.
The study was carried out as a qualitative research and the data was collected by interviewing four people employed by the target company. The interview technique was semi-structured interviewing and all subjects work in the same field.
The results of this study show that intangible rewards are experienced important, althought the interviewees prefer monetary rewards as the main motivational factor. Verbal rewarding, as in giving feedback and giving thanks, are most valued as an intangible reward form but it also appears to be in the most need of improvement in the target company. As additional development areas appear to be investing in training and enhancing of recreational activities.