Brändin rakentuminen uusilla luksusalan yrityksillä
Kuusisto, Chris (2016)
Kandidaatintutkielma
Kuusisto, Chris
2016
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041712658
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041712658
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan brändin rakentumista uusilla luksusalan yrityksillä. Tavoitteena on selkeyttää monimutkaisen ”luksus” sanan merkitystä ja antaa uusille luksusalan yrityksille selkeä kuva siitä mitä on luksus ja mitä yritysten tulisi huomioida brändiä rakentaessaan. Tutkielmassa lähteenä on hyödynnetty alan kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkeleita.
Tutkielma rakentuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen käsittelee sanan luksus todellista merkitystä ja avaa sen monitulkinnallista luonnetta. Sanan perinpohjainen ymmärtäminen on välttämätöntä luksusalan yritystä luodessa, sillä se vaikuttaa oleellisesti brändin rakentamiseen. Brändin merkitys vuorostaan korostuu luksustuotteiden kohdalla, joiden hinta koostuu laajalti aineettomasta arvosta. Tämän takia on tärkeää, että yritykset tietävät sanan merkityksen, jotta he pystyvät pitämään brändinsä johdonmukaisena ja viestimään oikeita asioita asiakkaille.
Toinen osio käsittelee tekijöitä mistä luksusbrändi rakentuu ja ominaisuuksia, joita brändin luomisessa tulisi ottaa huomioon. Nämä ominaisuudet ovat sellaisia, jotka eivät välttämättä korostu tuotteessa tai brändissä selvästi, mutta joiden tulisi kuitenkin jollain tavalla tulla ilmi asiakkaiden kokemuksissa. Näiden ominaisuuksien havainnollistamiseen on käytetty apuna konkreettisia esimerkkejä useilta uusilta ja vanhoilta menestyneiltä kansainvälisiltä luksusalan yrityksiltä.
Vaikka luksus sanalle ei tutkielmassa onnistuttu antamaan selkeää määritelmää, niin tutkielma tarjoaa lukijalle riittävän käsityksen sanan merkityksestä, jota hän voi hyödyntää uutta liiketoimintaa kehittäessään. Samalla hän kykenee erottamaan tekijät, joilla luksusbrändi eroaa tavallisesta brändistä, sekä ymmärtämään luksusmarkkinoiden monimutkaista luonnetta kokonaisuudessaan. Tutkielmassa painotetaan myös aineettomien ominaisuuksien merkitystä luksusmarkkinoilla. Näistä korostettuna on eritoten tarinan kerronta, jonka avulla yrityksen tulee kyetä tuomaan persoonallisuutta tuotteelleen ja samalla perustella sekä valmistusmenetelmät, materiaalit että hinta.
This bachelor’s thesis discusses brand building in a new luxury market companies. The goal is to clarify the word ”luxury” that is usually perceived very complicated and provide clear picture of what is luxury and what luxury companies should consider when building their brand. This bachelors thesis utilizes literature and scientific articles of the field.
The thesis consists two parts. The first one covers the true meaning of the complicated word as known as ”luxury” and opens its ambiguous nature. The thorough understanding of the word is vital when creating a luxury company as it affects significantly in the building of the brand. On the other hand the importance of the brand emphasizes when dealing with luxury products as their value is mainly composed by the intangible value. Therefore it is important that the companies truly understand the word, so they can keep their brand distict and signal correct attributes to the customers.
The second part covers the attributes that composes the luxury brand and qualities which every company should consider when building a luxury brand. These attributes are not necessarily ones that are highlighted clearly in the product or the brand but things that the customers should notice in their customer experience. In order to help to demonstrate these attributes numerous examples from the old and new well succesful international luxury companies have been used.
Even though this paper couldn’t provide a clear distinct defition for the word luxury the paper provides the reader with an adequate understanding of the meaning of the word which can be utilized when creating a luxury brand. At the same time the person is able to differentiate the factors which separate the luxury brand from the regular brand and understand the complex nature of the luxury markets in its entirety. The paper also emphasizes the importance of the intangible properties in the luxury markets. From these the importance of story telling is highlighted as the company needs to give a personality to its products and rationalize the manufacturing methods, materials and the price.
Tutkielma rakentuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen käsittelee sanan luksus todellista merkitystä ja avaa sen monitulkinnallista luonnetta. Sanan perinpohjainen ymmärtäminen on välttämätöntä luksusalan yritystä luodessa, sillä se vaikuttaa oleellisesti brändin rakentamiseen. Brändin merkitys vuorostaan korostuu luksustuotteiden kohdalla, joiden hinta koostuu laajalti aineettomasta arvosta. Tämän takia on tärkeää, että yritykset tietävät sanan merkityksen, jotta he pystyvät pitämään brändinsä johdonmukaisena ja viestimään oikeita asioita asiakkaille.
Toinen osio käsittelee tekijöitä mistä luksusbrändi rakentuu ja ominaisuuksia, joita brändin luomisessa tulisi ottaa huomioon. Nämä ominaisuudet ovat sellaisia, jotka eivät välttämättä korostu tuotteessa tai brändissä selvästi, mutta joiden tulisi kuitenkin jollain tavalla tulla ilmi asiakkaiden kokemuksissa. Näiden ominaisuuksien havainnollistamiseen on käytetty apuna konkreettisia esimerkkejä useilta uusilta ja vanhoilta menestyneiltä kansainvälisiltä luksusalan yrityksiltä.
Vaikka luksus sanalle ei tutkielmassa onnistuttu antamaan selkeää määritelmää, niin tutkielma tarjoaa lukijalle riittävän käsityksen sanan merkityksestä, jota hän voi hyödyntää uutta liiketoimintaa kehittäessään. Samalla hän kykenee erottamaan tekijät, joilla luksusbrändi eroaa tavallisesta brändistä, sekä ymmärtämään luksusmarkkinoiden monimutkaista luonnetta kokonaisuudessaan. Tutkielmassa painotetaan myös aineettomien ominaisuuksien merkitystä luksusmarkkinoilla. Näistä korostettuna on eritoten tarinan kerronta, jonka avulla yrityksen tulee kyetä tuomaan persoonallisuutta tuotteelleen ja samalla perustella sekä valmistusmenetelmät, materiaalit että hinta.
This bachelor’s thesis discusses brand building in a new luxury market companies. The goal is to clarify the word ”luxury” that is usually perceived very complicated and provide clear picture of what is luxury and what luxury companies should consider when building their brand. This bachelors thesis utilizes literature and scientific articles of the field.
The thesis consists two parts. The first one covers the true meaning of the complicated word as known as ”luxury” and opens its ambiguous nature. The thorough understanding of the word is vital when creating a luxury company as it affects significantly in the building of the brand. On the other hand the importance of the brand emphasizes when dealing with luxury products as their value is mainly composed by the intangible value. Therefore it is important that the companies truly understand the word, so they can keep their brand distict and signal correct attributes to the customers.
The second part covers the attributes that composes the luxury brand and qualities which every company should consider when building a luxury brand. These attributes are not necessarily ones that are highlighted clearly in the product or the brand but things that the customers should notice in their customer experience. In order to help to demonstrate these attributes numerous examples from the old and new well succesful international luxury companies have been used.
Even though this paper couldn’t provide a clear distinct defition for the word luxury the paper provides the reader with an adequate understanding of the meaning of the word which can be utilized when creating a luxury brand. At the same time the person is able to differentiate the factors which separate the luxury brand from the regular brand and understand the complex nature of the luxury markets in its entirety. The paper also emphasizes the importance of the intangible properties in the luxury markets. From these the importance of story telling is highlighted as the company needs to give a personality to its products and rationalize the manufacturing methods, materials and the price.