Föräldrarnas inverkan på elevernas studiemotivation och tankar om att avbryta studierna
Sourander, Fredrika (2019)
Sourander, Fredrika
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041612645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041612645
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att se på hur föräldrastöd i olika former inverkar på de Österbottniska elevernas studiemotivation och tankar om att avbryta sina studier. Materialet i denna studie baserar sig på material från Ungdomsenkäten 2016. Det slutgiltiga samplet bestod av 1763 niondeklassare från Österbotten. För att analysera materialet utfördes korrelationsanalyser och regressionsanalyser. Det slutgiltiga resultatet visade att upplevd akademisk kompetens påverkar starkt positivt på studiemotivationen. Om eleven talade med minst en förälder om saker som besvärar, påverkar också positivt på studiemotivationen. Ett överraskande resultat var att regressionsanalyserna visade att betyg har ett negativt samband med studiemotivation för flickor. Av resultatet i studien framgår att emotionellt stöd från föräldrar är viktigt för elevernas skolmotivation, och för att förhindra att eleverna avbryter sina studier. Eftersom det av resultatet också framgår att elevernas upplevda akademiska kompetens har stor betydelse för studiemotivationen, behöver eleverna stöd i att bygga upp sin upplevda akademiska kompetens.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [233]