Betydelsen av att få vård på sitt modersmål
Sved, Emelie (2019)
Sved, Emelie
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041111949
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019041111949
Tiivistelmä
Syftet med denna studie var att beskriva modersmålets betydelse för patienten inom vården.
Frågeställning: Vilken betydelse har det för patienten att få vård på det egna modersmålet?
Nio personer med svenska som modersmål intervjuades. Alla personer hade erfarenhet av att ha varit patient inom vården i södra Finland. Materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Denna studie utgår från ett vårdvetenskapligt perspektiv. Vårdlidande och värdighet är centrala begrepp som utgör den teoretiska grunden för avhandlingen. Tanken om att god vård är värdig för patienten och minskar patientens vårdlidande utgör grunden för den här studien.
Den kvalitativa innehållsanalysen resulterade i tre huvudkategorier: Att lida av vården, med underkategorierna: utebliven vård som följd av en språklektion, upplevelsen av otrygghet, att bli illa bemött som svensktalande patient, samt upplevelse av ojämställdhet i jämförelse med finsktalande patienter. Den andra huvudkategorin: Att uppleva god vård på sitt eget modersmål, med underkategorierna: en ökad trygghetskänsla, att få vara sig själv, att snabbare bli frisk, samt upplevelsen av att vårdaren bemöter hela människan. Den tredje huvudkategorin: Att vara vittne till vårdlidande, med underkategorierna: att som anhörig inte vara till besvär, att vara sårbar äldre person med svenska som modersmål, att vara tvungen att agera tolk i vårdsituationer, att uppleva kränkande situationer, att inte bli bemött på det egna modersmålet i en krissituation, samt att uppmuntra vårdpersonalen att prata svenska.
Frågeställning: Vilken betydelse har det för patienten att få vård på det egna modersmålet?
Nio personer med svenska som modersmål intervjuades. Alla personer hade erfarenhet av att ha varit patient inom vården i södra Finland. Materialet analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Denna studie utgår från ett vårdvetenskapligt perspektiv. Vårdlidande och värdighet är centrala begrepp som utgör den teoretiska grunden för avhandlingen. Tanken om att god vård är värdig för patienten och minskar patientens vårdlidande utgör grunden för den här studien.
Den kvalitativa innehållsanalysen resulterade i tre huvudkategorier: Att lida av vården, med underkategorierna: utebliven vård som följd av en språklektion, upplevelsen av otrygghet, att bli illa bemött som svensktalande patient, samt upplevelse av ojämställdhet i jämförelse med finsktalande patienter. Den andra huvudkategorin: Att uppleva god vård på sitt eget modersmål, med underkategorierna: en ökad trygghetskänsla, att få vara sig själv, att snabbare bli frisk, samt upplevelsen av att vårdaren bemöter hela människan. Den tredje huvudkategorin: Att vara vittne till vårdlidande, med underkategorierna: att som anhörig inte vara till besvär, att vara sårbar äldre person med svenska som modersmål, att vara tvungen att agera tolk i vårdsituationer, att uppleva kränkande situationer, att inte bli bemött på det egna modersmålet i en krissituation, samt att uppmuntra vårdpersonalen att prata svenska.
Kokoelmat
- 316 Hoitotiede [113]