Hållbarhetsrapportering och företags marknadsvärde : En studie kring hur GRI-rapportering inverkar på finska börsbolags marknadsvärde
Nylund, Sara (2019)
Nylund, Sara
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903239806
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903239806
Tiivistelmä
Företags samhällsansvar får allt större uppmärksamhet och det finns ett växande tryck på företag att publicera hållbarhetsrapporter. Globala riktlinjer har getts ut för att hjälpa företag att upprätta hållbarhetsrapportering. Global Reporting Initiative-riktlinjerna (GRI) står i fokus för denna avhandling. Majoriteten av den tidigare forskningen har funnit ett positivt samband mellan hållbarhetsrapportering och företags marknadsvärde. Däremot finns det även studier som påvisar annat, vilket gör det relevant att bidra till forskningsområdet för att öka förståelse för såväl akademiker, företagsledare som för investerare.
I denna avhandling undersöks sambandet mellan hållbarhetsrapportering och företags marknadsvärde. I likhet med tidigare studier inom området används en modifierad version av Ohlsons (1995) värderingsmodell för att undersöka sambandet. Det undersöks även ifall branschtillhörighet och extern granskning av hållbarhetsinformation har en inverkan på marknadsvärdet. Undersökningen baserar sig på finska börsnoterade bolag under åren 2014–2016. Populationen består av 186 företagsobservationer där 57 företagsobservationer antas som GRI- rapporterande. I undersökningen fokuseras det på signaleringen av att publicera en hållbarhetsrapport, således används en dummy variabel för GRI-rapporterande företag. GRI-rapporterande företag jämförs således mot icke-rapporterande företag.
Resultaten av studien tyder på att det finns ett positivt signifikant samband mellan hållbarhetsrapportering och företags marknadsvärde. Hållbarhetsinformation är även värderelevant eftersom det är en bidragande faktor till att förklara företagens marknadsvärde utöver den finansiella informationen. Dessutom tyder resultaten på att sambandet till marknadsvärde är starkare för företag inom miljökänsliga branscher. Däremot bidrar extern granskning inte till att öka värderelevansen för hållbarhetsrapporterna enligt undersökningsresultaten.
I denna avhandling undersöks sambandet mellan hållbarhetsrapportering och företags marknadsvärde. I likhet med tidigare studier inom området används en modifierad version av Ohlsons (1995) värderingsmodell för att undersöka sambandet. Det undersöks även ifall branschtillhörighet och extern granskning av hållbarhetsinformation har en inverkan på marknadsvärdet. Undersökningen baserar sig på finska börsnoterade bolag under åren 2014–2016. Populationen består av 186 företagsobservationer där 57 företagsobservationer antas som GRI- rapporterande. I undersökningen fokuseras det på signaleringen av att publicera en hållbarhetsrapport, således används en dummy variabel för GRI-rapporterande företag. GRI-rapporterande företag jämförs således mot icke-rapporterande företag.
Resultaten av studien tyder på att det finns ett positivt signifikant samband mellan hållbarhetsrapportering och företags marknadsvärde. Hållbarhetsinformation är även värderelevant eftersom det är en bidragande faktor till att förklara företagens marknadsvärde utöver den finansiella informationen. Dessutom tyder resultaten på att sambandet till marknadsvärde är starkare för företag inom miljökänsliga branscher. Däremot bidrar extern granskning inte till att öka värderelevansen för hållbarhetsrapporterna enligt undersökningsresultaten.
Kokoelmat
- 512 Liiketaloustiede [431]