Skolan börjar! : Att som klasslärare bemöta barnet och hens föräldrar i övergången från barn till elev
Hartwall, Anna-Karin (2019)
Hartwall, Anna-Karin
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903219650
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903219650
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att undersöka lärarnas uppfattning om övergången från barn till elev och hur lärare bemöter nya förstaklassare och deras familjer.
Mina forskningsfrågor är:
- Hur uppfattar lärare övergången från barn till elev?
- Hur bemöter lärare förstaklassare vid skolstarten?
- Hur upplever lärare föräldrasamarbetet i samband med skolstarten?
I Finland anses skolstarten vara bland individens och hens närmastes största och mest centrala institutionella övergång. Detta synliggörs i styrdokumenten för både förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Övergången ska löpa smidigt och tryggt. Personalen i förskolan och skolan ska ha insikt i varandras lärmiljöer, verksamhetskultur och styrdokument. Samarbetet med hemmen är också viktigt. Dessutom ska varje barns individuella situation, förutsättningar och behov beaktas.
I min undersökning har jag valt att använda mig av fenomenografi som forskningsansats. Det empiriska materialet har jag samlat genom enskilda intervjuer med sex klasslärare med erfarenhet av nybörjarundervisning. Intervjuerna var semistrukturerade och spelades in och transkriberades i sin helhet. För att överblicka det insamlade materialet valde jag meningskategorisering som analysmetod. Resultaten presenteras i tabellform med citat som stöd.
Resultatet visar att alla informanter uppfattar övergången från barn till elev som en smidig process. Detta beror till stor del på det fina samarbetet mellan skolan och förskolan. Alla informanter lägger ner mycket arbete på bemötandet av barnet och familjen. Lärarna talar om vikten av rutiner, tydlighet, trygghet och öppen kontakt med hemmet. Arbetet kräver mycket tid och energi. Problem som kan uppkomma i samband med skolstarten handlar enligt informanterna oftast om missförstånd.
Mina forskningsfrågor är:
- Hur uppfattar lärare övergången från barn till elev?
- Hur bemöter lärare förstaklassare vid skolstarten?
- Hur upplever lärare föräldrasamarbetet i samband med skolstarten?
I Finland anses skolstarten vara bland individens och hens närmastes största och mest centrala institutionella övergång. Detta synliggörs i styrdokumenten för både förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Övergången ska löpa smidigt och tryggt. Personalen i förskolan och skolan ska ha insikt i varandras lärmiljöer, verksamhetskultur och styrdokument. Samarbetet med hemmen är också viktigt. Dessutom ska varje barns individuella situation, förutsättningar och behov beaktas.
I min undersökning har jag valt att använda mig av fenomenografi som forskningsansats. Det empiriska materialet har jag samlat genom enskilda intervjuer med sex klasslärare med erfarenhet av nybörjarundervisning. Intervjuerna var semistrukturerade och spelades in och transkriberades i sin helhet. För att överblicka det insamlade materialet valde jag meningskategorisering som analysmetod. Resultaten presenteras i tabellform med citat som stöd.
Resultatet visar att alla informanter uppfattar övergången från barn till elev som en smidig process. Detta beror till stor del på det fina samarbetet mellan skolan och förskolan. Alla informanter lägger ner mycket arbete på bemötandet av barnet och familjen. Lärarna talar om vikten av rutiner, tydlighet, trygghet och öppen kontakt med hemmet. Arbetet kräver mycket tid och energi. Problem som kan uppkomma i samband med skolstarten handlar enligt informanterna oftast om missförstånd.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [534]