Improving process efficiency and supply chain management by taking advantage of digitalization-based procurement tools
Vehviläinen, Tero (2019)
Pro gradu -tutkielma
Vehviläinen, Tero
2019
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903199366
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201903199366
Tiivistelmä
The purpose of the master’s thesis is to find out the current state of acquisition in the case company and, through categorization, to study the capabilities of partners for digital tools. The goal of the work is to give an insight into the relationship between the suppliers and the case company and its development potential.
The theoretical framework consists of procurement activities that are generally procured. The Kraljic Matrix introduces into the research categories that are used to analyse suppliers in empirical research. Procurement processes and co-operation between different parties are the basis for collaborative relationships and how things can be done in purchasing. Digitalisation and digital tools create the actual basis for the possibilities of electrification in different categories and activities.
The material of the research has been collected by interviewing the target company’s procurement unit and close partners in different categories. Analyses focus on the characteristics and possibilities of each category. The case company can begin to develop its own functions and solutions once they know what their partnerships could offer. Gradutyön tarkoituksena on selvittää hankinnan nykytila case-yrityksessä ja tutkia kategorisoinnin avulla yhteistyökumppaneiden valmiuksia digitaalisten työkalujen osalta. Työ tavoite on antaa näkemys toimittajien ja case yrityksen välisestä suhteesta ja sen kehitysmahdollisuuksista.
Teoreettinen viitekehys koostuu hankintatoimen toiminnoista, jossa käydään hankintaa yleisesti läpi. Kraljicin matriisi tuo tutkimukseen kategoriat, joiden avulla empiriassa toimittajia analysoidaan. Hankinnan prosessit ja yhteistyö eri osapuolien välillä taustoittaa yhteistyösuhteita ja kuinka asiat voidaan ostotoiminnassa tehdä. Digitalisaatio ja digitaaliset työkalut luovat varsinaisen pohjan sähköistämisen mahdollisuuksille eri kategorioissa ja toiminnoissa.
Tutkimuksen aineisto on koottu haastattelemalla kohdeyrityksen hankintaa ja läheisiä yhteistyökumppaneita eri kategorioissa. Analyysissä käydään läpi jokaisen kategorian ominaispiirteet ja mahdollisuudet, joita tiedostamalla yritys pystyy lähtemään kehittämään omia toimintojaan ja ratkaisujaan.
The theoretical framework consists of procurement activities that are generally procured. The Kraljic Matrix introduces into the research categories that are used to analyse suppliers in empirical research. Procurement processes and co-operation between different parties are the basis for collaborative relationships and how things can be done in purchasing. Digitalisation and digital tools create the actual basis for the possibilities of electrification in different categories and activities.
The material of the research has been collected by interviewing the target company’s procurement unit and close partners in different categories. Analyses focus on the characteristics and possibilities of each category. The case company can begin to develop its own functions and solutions once they know what their partnerships could offer.
Teoreettinen viitekehys koostuu hankintatoimen toiminnoista, jossa käydään hankintaa yleisesti läpi. Kraljicin matriisi tuo tutkimukseen kategoriat, joiden avulla empiriassa toimittajia analysoidaan. Hankinnan prosessit ja yhteistyö eri osapuolien välillä taustoittaa yhteistyösuhteita ja kuinka asiat voidaan ostotoiminnassa tehdä. Digitalisaatio ja digitaaliset työkalut luovat varsinaisen pohjan sähköistämisen mahdollisuuksille eri kategorioissa ja toiminnoissa.
Tutkimuksen aineisto on koottu haastattelemalla kohdeyrityksen hankintaa ja läheisiä yhteistyökumppaneita eri kategorioissa. Analyysissä käydään läpi jokaisen kategorian ominaispiirteet ja mahdollisuudet, joita tiedostamalla yritys pystyy lähtemään kehittämään omia toimintojaan ja ratkaisujaan.