"Mistä on pienet tytöt tehty? Sokerista, kanelista, inkivääristä ja kukkasista." : Katsaus sukupuolelle annettuihin merkityksiin Opettaja-lehdessä vuosina 2013-2017
Koskinen, Anna (2019-01-24)
"Mistä on pienet tytöt tehty? Sokerista, kanelista, inkivääristä ja kukkasista." : Katsaus sukupuolelle annettuihin merkityksiin Opettaja-lehdessä vuosina 2013-2017
Koskinen, Anna
(24.01.2019)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902205760
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902205760
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee vuosina 2013-2017 ilmestyneiden Opettaja-lehtien kirjoituksia sukupuolesta. Aihetta tarkastellaan lähinnä lapsen ja nuoren kouluajan sekä vuonna 2014 julkaistun perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kontekstissa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä sukupuolelle annetaan Opettaja-lehden kirjoituksissa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Opettaja-lehdistä sukupuolelle annettuja keskeisiä merkityksiä nousi kirjoituksista, jotka teemoitettiin ja nimettiin stereotyyppisiksi sukupuolirooleiksi, sukupuolten väliseksi tasa-arvoksi, eroiksi oppimistuloksissa sukupuolten välillä, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin pohjautuviksi sekä opettajien arvoiksi ja asenteiksi.
Opettaja-lehtien kirjoituksista nousee esiin sukupuolirooleja ja stereotypioita, joita vahvistetaan luokkahuoneissa. Oppimistuloksissa ja jatkokoulutukseen hakeutumisessa on eroja sukupuolten välillä ja pojat voivat koulussa huonosti. Opetus- ja koulujen tasa-arvosuunnitelmat pyrkivät poistamaan sukupuolittuneisuutta ja segregaatiota sukupuolten välillä, mutta monet tavat ovat pinttyneitä ja muuttuvat hitaasti. Opettajankoulutuksen kehittämisellä on tässä iso rooli. Opettajien omilla arvoilla ja asenteilla on merkittävä vaikutus myös sukupuolittuneisuuden poistamiseen, sillä he toimivat itsenäisesti koulun kentällä opetussuunnitelman ohjaamina.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia. Opettaja-lehdistä sukupuolelle annettuja keskeisiä merkityksiä nousi kirjoituksista, jotka teemoitettiin ja nimettiin stereotyyppisiksi sukupuolirooleiksi, sukupuolten väliseksi tasa-arvoksi, eroiksi oppimistuloksissa sukupuolten välillä, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin pohjautuviksi sekä opettajien arvoiksi ja asenteiksi.
Opettaja-lehtien kirjoituksista nousee esiin sukupuolirooleja ja stereotypioita, joita vahvistetaan luokkahuoneissa. Oppimistuloksissa ja jatkokoulutukseen hakeutumisessa on eroja sukupuolten välillä ja pojat voivat koulussa huonosti. Opetus- ja koulujen tasa-arvosuunnitelmat pyrkivät poistamaan sukupuolittuneisuutta ja segregaatiota sukupuolten välillä, mutta monet tavat ovat pinttyneitä ja muuttuvat hitaasti. Opettajankoulutuksen kehittämisellä on tässä iso rooli. Opettajien omilla arvoilla ja asenteilla on merkittävä vaikutus myös sukupuolittuneisuuden poistamiseen, sillä he toimivat itsenäisesti koulun kentällä opetussuunnitelman ohjaamina.