"Det bästa med jobbet är ju eleverna" : nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till elever
Kumlin, Henrika (2019)
Kumlin, Henrika
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902084411
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201902084411
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att undersöka nyutexaminerade klasslärares upplevelser av relationen till elever. Som vetenskaplig grund för studien ligger den relationella pedagogiken. För att uppnå syftet har följande forskningsfrågor utarbetats:
-Hur upplever nyutexaminerade klasslärare relationen till eleverna?
-Hur skapar nyutexaminerade klasslärare en god relation till eleverna?
Studien utgår från en hermeneutisk forskningsansats. Hermeneutik som forskningsansats används, eftersom syftet är att undersöka klasslärares subjektiva upplevelser och egna erfarenheter. Datamaterialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med nyutexaminerade klasslärare som jobbat ett år inom yrket. Urvalskriterierna var att de nyutexaminerade klasslärarna skulle vara utexaminerade från Åbo Akademi i Vasa år 2016 och att de skulle ha jobbat som klasslärare i årskurs 1-6.
För denna studie användes 14 intervjuer. De delar i intervjudata som behandlade klasslärarens möte med elever och relationen till elever valdes ut och analyserades utgående från forskningsfrågorna. För att belysa resultatet skrevs först två berättelser utgående från två informanters intervjuer. Dessa informanter lyfte fram relationen till eleverna speciellt mycket och intervjuerna med dessa informanter fungerade därför bra som bakgrund till berättelserna. De två informanterna hade även olika upplevelser av relationen till eleverna. Den ena informanten upplevde relationen till eleverna som mycket bra och den andra informanten upplevde relationen som mycket utmanande. På basen av det totala antalet intervjuer identifierades därefter olika teman utgående från forskningsfrågorna. Centrala teman för den första forskningsfrågan är: relationen till eleverna är det bästa med jobbet, relationen till eleverna är utmanande och relationen till eleverna är i ständig förändring. I anslutning till den andra forskningsfrågan kunde följande teman identifieras: ta hand om sitt eget välmående, se eleven som individ och använda didaktiska verktyg.
Resultatet visar att relationer är en stor del av nyutexaminerade lärares vardag, speciellt relationen till eleverna upplevs viktig och är något lärarna vill satsa på. Även om en del lärare upplever relationen som utmanande är den något alla vill få att fungera. Största orsakerna till att relationen till eleverna upplevs som utmanande är svårigheter med att upprätthålla disciplin, osäkerhet som nyutexaminerad lärare och avsaknad av kunskap om specialpedagogiska behov.
Resultatet visar även att det finns olika områden som stödjer de nyutexaminerade lärarnas förmåga att skapa, utveckla och upprätthålla relationen till eleverna. De nyutexaminerade lärarna upplever att relationen till eleverna påverkas av deras eget välmående och ork. Relationen stöds även av tankesättet att lärarna vill se varje elev som en enskild individ. De nyutexaminerade lärarna nämner slutligen olika didaktiska verktyg som de använder för att stärka relationen till eleverna. Lärarna i denna studie lyfter upp relationen till eleverna som en viktig del av deras yrkesvardag. De upplever även att relationen till eleverna ökar deras motivation och trivsel i arbetet. Således är relationen till eleverna viktig för lärare.
-Hur upplever nyutexaminerade klasslärare relationen till eleverna?
-Hur skapar nyutexaminerade klasslärare en god relation till eleverna?
Studien utgår från en hermeneutisk forskningsansats. Hermeneutik som forskningsansats används, eftersom syftet är att undersöka klasslärares subjektiva upplevelser och egna erfarenheter. Datamaterialet har samlats in genom semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med nyutexaminerade klasslärare som jobbat ett år inom yrket. Urvalskriterierna var att de nyutexaminerade klasslärarna skulle vara utexaminerade från Åbo Akademi i Vasa år 2016 och att de skulle ha jobbat som klasslärare i årskurs 1-6.
För denna studie användes 14 intervjuer. De delar i intervjudata som behandlade klasslärarens möte med elever och relationen till elever valdes ut och analyserades utgående från forskningsfrågorna. För att belysa resultatet skrevs först två berättelser utgående från två informanters intervjuer. Dessa informanter lyfte fram relationen till eleverna speciellt mycket och intervjuerna med dessa informanter fungerade därför bra som bakgrund till berättelserna. De två informanterna hade även olika upplevelser av relationen till eleverna. Den ena informanten upplevde relationen till eleverna som mycket bra och den andra informanten upplevde relationen som mycket utmanande. På basen av det totala antalet intervjuer identifierades därefter olika teman utgående från forskningsfrågorna. Centrala teman för den första forskningsfrågan är: relationen till eleverna är det bästa med jobbet, relationen till eleverna är utmanande och relationen till eleverna är i ständig förändring. I anslutning till den andra forskningsfrågan kunde följande teman identifieras: ta hand om sitt eget välmående, se eleven som individ och använda didaktiska verktyg.
Resultatet visar att relationer är en stor del av nyutexaminerade lärares vardag, speciellt relationen till eleverna upplevs viktig och är något lärarna vill satsa på. Även om en del lärare upplever relationen som utmanande är den något alla vill få att fungera. Största orsakerna till att relationen till eleverna upplevs som utmanande är svårigheter med att upprätthålla disciplin, osäkerhet som nyutexaminerad lärare och avsaknad av kunskap om specialpedagogiska behov.
Resultatet visar även att det finns olika områden som stödjer de nyutexaminerade lärarnas förmåga att skapa, utveckla och upprätthålla relationen till eleverna. De nyutexaminerade lärarna upplever att relationen till eleverna påverkas av deras eget välmående och ork. Relationen stöds även av tankesättet att lärarna vill se varje elev som en enskild individ. De nyutexaminerade lärarna nämner slutligen olika didaktiska verktyg som de använder för att stärka relationen till eleverna. Lärarna i denna studie lyfter upp relationen till eleverna som en viktig del av deras yrkesvardag. De upplever även att relationen till eleverna ökar deras motivation och trivsel i arbetet. Således är relationen till eleverna viktig för lärare.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [532]