Muutos valintakokeesta valintauudistukseen : kasvatustieteiden, lääketieteen ja sosiaalitieteiden opiskelijoiden käsityksiä opiskelijavalinnasta ja korkeakouluvalmiuksien mittaamisesta
Kivimäki, Kati (2018-12-04)
Muutos valintakokeesta valintauudistukseen : kasvatustieteiden, lääketieteen ja sosiaalitieteiden opiskelijoiden käsityksiä opiskelijavalinnasta ja korkeakouluvalmiuksien mittaamisesta
Kivimäki, Kati
(04.12.2018)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018122151532
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018122151532
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan laadullisella tutkimusotteella opintojensa alkuvaiheessa
olevien kasvatustieteiden, lääketieteen ja sosiaalitieteiden opiskelijoiden käsityksiä eri
valintamenetelmien käytöstä yliopiston opiskelijavalinnassa. Huomiota kiinnitetään
valintakokeisiin sekä ylioppilastutkinnon painotukseen korkeakoulujen valintauudistuksen
mukaisesti. Käsityksiin valintamenetelmistä liitetään opiskelijoiden määrittelemien
korkeakouluvalmiuksien mittaaminen. Sisällönanalyysilla kokemukset sekä käsitykset
luokiteltiin teemoittain omiin valintakoeprosessikokemuksiin, käsityksiin toimivasta
valintakokeesta ja korkeakoulujen valintauudistuksiin. Aineisto muodostuu puolistrukturoiduista
yksilöhaastatteluista (N=9).
Perinteinen valintakokeeseen perustuva opiskelijavalinta koetaan omia kokemuksia heijastaen
toimivaksi tavaksi valikoida hakijajoukosta yliopisto-opintoihin soveltuvat opiskelijat.
Opiskelijoiden käsityksissä hakijanäkökulman huomioiva ja yliopisto-opintoihin
soveltuvuutta mittaava valintakoe vastaa rakenteeltaan ja sisällöltään alan opintoja,
mahdollistaa osaamisen osoittamisen ja on sopivan haastava. Opiskelijat kokevat erilaisten
tehtävä- ja kirjallisuustyyppien mittaavan erityyppistä osaamista, joten yhdistämällä
essee- ja monivalintatehtäviä sekä aineistoja ja etukäteiskirjallisuutta hakijasta saa
kattavimman kuvan. Monipuolisuudella opiskelijavalinnassa toteutuvat opiskelijoiden
keskeisinä pitämät alan sisältöön tutustuminen, motivaation sekä korkeakouluvalmiuksien
mittaaminen ja tasa-arvo.
Valintauudistukseen suhtaudutaan kriittisesti, johon poikkeuksen tekee yksi ylioppilastutkinnon
hyödyntämistä kannattava lääketieteen opiskelija. Ylioppilastututkintoa ei
nykymuodossaan pidetä opiskelijoiden käsityksissä riittävän alasidonnaisena tai korkeakouluvalmiuksia
mittaavana, mutta sillä koetaan olevan mahdollisuus alustavan kuvan
antamiseen hakijasta. Opiskelijat ovat huolissaan valintauudistuksen lukiolaisille
luomista paineista. Kritiikkiä saa lisäksi korkeakouluvalmiusnäkökulmasta tulevaisuudessa
kasvava avoimen yliopiston väylä. Yhteispisteiden sen sijaan koetaan toteuttavan
parhaiten tärkeänä pidettyä hakijoiden välistä tasa-arvoa ja osaamisen osoittamista.
olevien kasvatustieteiden, lääketieteen ja sosiaalitieteiden opiskelijoiden käsityksiä eri
valintamenetelmien käytöstä yliopiston opiskelijavalinnassa. Huomiota kiinnitetään
valintakokeisiin sekä ylioppilastutkinnon painotukseen korkeakoulujen valintauudistuksen
mukaisesti. Käsityksiin valintamenetelmistä liitetään opiskelijoiden määrittelemien
korkeakouluvalmiuksien mittaaminen. Sisällönanalyysilla kokemukset sekä käsitykset
luokiteltiin teemoittain omiin valintakoeprosessikokemuksiin, käsityksiin toimivasta
valintakokeesta ja korkeakoulujen valintauudistuksiin. Aineisto muodostuu puolistrukturoiduista
yksilöhaastatteluista (N=9).
Perinteinen valintakokeeseen perustuva opiskelijavalinta koetaan omia kokemuksia heijastaen
toimivaksi tavaksi valikoida hakijajoukosta yliopisto-opintoihin soveltuvat opiskelijat.
Opiskelijoiden käsityksissä hakijanäkökulman huomioiva ja yliopisto-opintoihin
soveltuvuutta mittaava valintakoe vastaa rakenteeltaan ja sisällöltään alan opintoja,
mahdollistaa osaamisen osoittamisen ja on sopivan haastava. Opiskelijat kokevat erilaisten
tehtävä- ja kirjallisuustyyppien mittaavan erityyppistä osaamista, joten yhdistämällä
essee- ja monivalintatehtäviä sekä aineistoja ja etukäteiskirjallisuutta hakijasta saa
kattavimman kuvan. Monipuolisuudella opiskelijavalinnassa toteutuvat opiskelijoiden
keskeisinä pitämät alan sisältöön tutustuminen, motivaation sekä korkeakouluvalmiuksien
mittaaminen ja tasa-arvo.
Valintauudistukseen suhtaudutaan kriittisesti, johon poikkeuksen tekee yksi ylioppilastutkinnon
hyödyntämistä kannattava lääketieteen opiskelija. Ylioppilastututkintoa ei
nykymuodossaan pidetä opiskelijoiden käsityksissä riittävän alasidonnaisena tai korkeakouluvalmiuksia
mittaavana, mutta sillä koetaan olevan mahdollisuus alustavan kuvan
antamiseen hakijasta. Opiskelijat ovat huolissaan valintauudistuksen lukiolaisille
luomista paineista. Kritiikkiä saa lisäksi korkeakouluvalmiusnäkökulmasta tulevaisuudessa
kasvava avoimen yliopiston väylä. Yhteispisteiden sen sijaan koetaan toteuttavan
parhaiten tärkeänä pidettyä hakijoiden välistä tasa-arvoa ja osaamisen osoittamista.