Koululaisille järjestettävien ohjelmointikurssien vaikuttavuuden mittaaminen
Grönberg, Niku (2018)
Kandidaatintyö
Grönberg, Niku
2018
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121751066
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121751066
Tiivistelmä
Tällä hetkellä yliopistoihin hakevat ylioppilaat eivät todennäköisesti ole ohjelmoineet aikaisemmin, jonka takia he eivät hae opiskelemaan tietotekniikkaa. Tästä syystä yliopistot ovat järjestäneet erilaisia ohjelmointikursseja koululaisille. Tässä työssä tutkitaan kahta erilaista koululaisille suunnattua ohjelmointikurssia, joissa on kummassakin teemana ohjelmointi ja pelien tekeminen. Ensimmäinen kurssi järjestettiin ala-astelaisille, ja toinen kurssi oli lukiolaisille suunnattu, mutta sen testiajo järjestettiin käytännössä yläasteen ja lukion opettajille.
Tavoitteena oli selvittää, miten kurssit vaikuttavat osallistujien ohjelmointitaitoihin sekä, miten kurssit vaikuttavat osallistujan kiinnostukseen ohjelmointia kohtaan. Lisäksi tavoitteena oli kehittää kursseja. Ohjelmointitaitoja ja kiinnostusta ohjelmointiin mitattiin kyselyillä. Kummaltakaan kurssilta ei saatu tilastollisesti merkittäviä tuloksia ohjelmointitaitojen tai kiinnostuksen ohjelmointia kohtaan muuttumisesta. Ala-astelaisten kanssa tämä johtui todennäköisesti siitä, että he olivat jo valmiiksi hyvin kiinnostuneita ohjelmoinnista, ja ohjelmointia mittaavat avoimet kysymykset eivät olleet hyvä tapa mitata heidän osaamistaan ohjelmoinnista. Opettajien suorittamalla kurssilla loppukyselyyn tuli niin vähän vastauksia, että tilastollisesti ei voida tehdä johtopäätöksiä. Kummallakin kurssilla suorittajat olivat kuitenkin hyvin tyytyväisiä kursseihin, ja kokivat itse, että heidän ohjelmointitaitonsa ja kiinnostuksensa ohjelmointia kohtaan kasvoi. Students currently applying for universities have most likely not programmed before and therefore do not apply for computer science studies. Because of this, universities have held extracurricular programming courses for k-12 students. This thesis studies two different programming courses both of which center around programming and making games. The first course was held to primary school pupils and the second was targeted to upper secondary school students but was actually held to teachers from middle and upper secondary schools.
The objective was to study how the courses affect the programming skills and interest towards programming of the participants. Additional objective was to improve these courses. Programming skills and interest towards programming were measured by questionnaires. Neither of the courses gave statistically significant results about the change in programming skills or interest towards programming. With the primary school pupils this was most likely a result of the fact that they were already very interested in programming and open-ended questions about programming were not a good way to measure their programming skills. In the other course where the participants were teachers, the questionnaire held at the end of the course was answered too few times, making it difficult to draw statistical conclusions. In both courses, participants who finished the course were happy with it and felt that their programming skills were improved and their interest towards programming had increased.
Tavoitteena oli selvittää, miten kurssit vaikuttavat osallistujien ohjelmointitaitoihin sekä, miten kurssit vaikuttavat osallistujan kiinnostukseen ohjelmointia kohtaan. Lisäksi tavoitteena oli kehittää kursseja. Ohjelmointitaitoja ja kiinnostusta ohjelmointiin mitattiin kyselyillä. Kummaltakaan kurssilta ei saatu tilastollisesti merkittäviä tuloksia ohjelmointitaitojen tai kiinnostuksen ohjelmointia kohtaan muuttumisesta. Ala-astelaisten kanssa tämä johtui todennäköisesti siitä, että he olivat jo valmiiksi hyvin kiinnostuneita ohjelmoinnista, ja ohjelmointia mittaavat avoimet kysymykset eivät olleet hyvä tapa mitata heidän osaamistaan ohjelmoinnista. Opettajien suorittamalla kurssilla loppukyselyyn tuli niin vähän vastauksia, että tilastollisesti ei voida tehdä johtopäätöksiä. Kummallakin kurssilla suorittajat olivat kuitenkin hyvin tyytyväisiä kursseihin, ja kokivat itse, että heidän ohjelmointitaitonsa ja kiinnostuksensa ohjelmointia kohtaan kasvoi.
The objective was to study how the courses affect the programming skills and interest towards programming of the participants. Additional objective was to improve these courses. Programming skills and interest towards programming were measured by questionnaires. Neither of the courses gave statistically significant results about the change in programming skills or interest towards programming. With the primary school pupils this was most likely a result of the fact that they were already very interested in programming and open-ended questions about programming were not a good way to measure their programming skills. In the other course where the participants were teachers, the questionnaire held at the end of the course was answered too few times, making it difficult to draw statistical conclusions. In both courses, participants who finished the course were happy with it and felt that their programming skills were improved and their interest towards programming had increased.