Value stream of demanding customer projects in the order-to-delivery process
Jääskeläinen, Janne (2018)
Diplomityö
Jääskeläinen, Janne
2018
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121450878
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121450878
Tiivistelmä
The focus of this research is on the information flow that goes through the order-based engineering. The main purpose of the order-based engineering is to produce information. It will modify the product's structure based on the customer's information in the shape that matches the customer's wishes. The product of the case company is complex and enables it to be tailored to meet the customer’s requirements. The products are a part of the customers entities, so lots of the requirements relates to the product and it must fulfill the technical specification of the classification societies.
The case company is operating in a highly competitive market sector, where product requirements and performance levels are constantly rising. The case company has been able to overcome challenging projects and wishes to utilize the best possible benefit out from those deals. The projects can be dressed in the disguise of a difficult customer, but according to this research, the root cause can lie behind a huge amount of information and changes in projects. The order-based engineering has a crucial role in these projects and designing of customer-specific products. The structure of the product is serving inner and external customers, as well as subcontractors. The order-to-delivery process of the case company was studied using value stream mapping in the way that the order-based engineering is at the center of the research. Supporting studies are built around the value stream mapping to help research factors in the order-to-delivery process.
The research discovered that challenging projects are moving nonlinearly in the process. The amount of information and changes increase in challenging projects. The amount of time spent on projects increases from the influence of the increasing amount of changes and communication, and this creates waste. The changes caused by the product's nature results in more time spent on the project. These factors lead to a situation where the best possible benefits cannot be achieved in the projects. The result of the research is a proposal with potential changes for the process. The impact and benefits for the changes are evaluated. Tässä tutkimuksessa keskityttiin tilaussuunnittelun lävitse kulkevaan informaatiovirtaan. Tilaussuunnittelun pääasiallinen tuote on informaatio. Se muokkaa asiakkaalta saatuun tietoon perustuen tuotteen rakenteen vastaamaan asiakkaan toivomuksia. Tutkittavan yrityksen tuote on monimuotoinen, joka mahdollistaa sen muokkaamisen vaatimuksia vastaavaksi. Kohdeyrityksen tuote on osa asiakkaan suurempaa kokonaisuutta, siihen kohdistuu paljon vaatimuksia ja sen täytyy täyttää ulkoisten luokituslaitosten asettamat vaatimukset.
Kohdeyritys toimii tiukasti kilpaillulla alalla, jossa tuotteiden vaatimus- ja suoritustasot kohoavat jatkuvasti. Kohdeyritys on pystynyt voittamaan edukseen haastavia kauppoja, joiden toteuttamisesta halutaan paras mahdollinen hyöty. Nämä tilaukset voidaan nähdä haastavina asiakkaina, vaikka juurisyy tämän tutkimuksen mukaan on kommunikaation määrässä ja projektien muutoksissa. Tilaussuunnittelulla on suuri osuus projektien hallinnasta ja asiakasräätälöidyn tuoterakenteen valmistamisesta. Tuoterakenne palvelee niin sisäistä, kun ulkoista asiakasta, sekä myös alihankkijoita. Tässä tutkimuksessa kohdeyrityksen toimitusketjua tarkasteltiin arvovirtakuvauksen avulla siten, että tilaussuunnittelu on tutkimuksen keskiössä. Arvovirtakuvauksen ympärille rakennetuissa syventävissä tutkimuksissa selvitettiin prosessiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksissa pystyttiin selvittämään, että haastavat projektit liikkuvat järjestelmässä epälineaarisesti. Tiedon ja muutosten määrä kasvaa haastavissa projekteissa. Käytetyn ajan määrä kasvaa muutosten ja kommunikaation määrän kasvaessa ja tämä muodostaa hukkaa. Projektien luonteesta syntyvä tuotteen rakenteen jatkuva muuttuminen aiheuttavat projekteihin sitoutuneen ajan kasvua. Nämä tekijät johtavat siihen, että projekteista ei saada parasta mahdollista hyötyä. Tutkimuksessa luotiin ehdotus mahdollisista prosessin muutoksista ja arvioitiin sen vaikutukset ja hyödyt prosessille.
The case company is operating in a highly competitive market sector, where product requirements and performance levels are constantly rising. The case company has been able to overcome challenging projects and wishes to utilize the best possible benefit out from those deals. The projects can be dressed in the disguise of a difficult customer, but according to this research, the root cause can lie behind a huge amount of information and changes in projects. The order-based engineering has a crucial role in these projects and designing of customer-specific products. The structure of the product is serving inner and external customers, as well as subcontractors. The order-to-delivery process of the case company was studied using value stream mapping in the way that the order-based engineering is at the center of the research. Supporting studies are built around the value stream mapping to help research factors in the order-to-delivery process.
The research discovered that challenging projects are moving nonlinearly in the process. The amount of information and changes increase in challenging projects. The amount of time spent on projects increases from the influence of the increasing amount of changes and communication, and this creates waste. The changes caused by the product's nature results in more time spent on the project. These factors lead to a situation where the best possible benefits cannot be achieved in the projects. The result of the research is a proposal with potential changes for the process. The impact and benefits for the changes are evaluated.
Kohdeyritys toimii tiukasti kilpaillulla alalla, jossa tuotteiden vaatimus- ja suoritustasot kohoavat jatkuvasti. Kohdeyritys on pystynyt voittamaan edukseen haastavia kauppoja, joiden toteuttamisesta halutaan paras mahdollinen hyöty. Nämä tilaukset voidaan nähdä haastavina asiakkaina, vaikka juurisyy tämän tutkimuksen mukaan on kommunikaation määrässä ja projektien muutoksissa. Tilaussuunnittelulla on suuri osuus projektien hallinnasta ja asiakasräätälöidyn tuoterakenteen valmistamisesta. Tuoterakenne palvelee niin sisäistä, kun ulkoista asiakasta, sekä myös alihankkijoita. Tässä tutkimuksessa kohdeyrityksen toimitusketjua tarkasteltiin arvovirtakuvauksen avulla siten, että tilaussuunnittelu on tutkimuksen keskiössä. Arvovirtakuvauksen ympärille rakennetuissa syventävissä tutkimuksissa selvitettiin prosessiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimuksissa pystyttiin selvittämään, että haastavat projektit liikkuvat järjestelmässä epälineaarisesti. Tiedon ja muutosten määrä kasvaa haastavissa projekteissa. Käytetyn ajan määrä kasvaa muutosten ja kommunikaation määrän kasvaessa ja tämä muodostaa hukkaa. Projektien luonteesta syntyvä tuotteen rakenteen jatkuva muuttuminen aiheuttavat projekteihin sitoutuneen ajan kasvua. Nämä tekijät johtavat siihen, että projekteista ei saada parasta mahdollista hyötyä. Tutkimuksessa luotiin ehdotus mahdollisista prosessin muutoksista ja arvioitiin sen vaikutukset ja hyödyt prosessille.