Maanalaisen pysäköinnin kehittäminen ympäristönäkökulmat huomioiden
Poso, Mauri (2018)
Lataukset:
Diplomityö
Poso, Mauri
2018
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121250519
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121250519
Tiivistelmä
Suomalaisien kaupunkien keskustojen maanalaiset pysäköintitilat ovat usein vajaakäytöllä ja kaupunkien keskustojen kadunvarsipaikat täytetään tiiviisti. Kaupunkien väkiluvun ja autojen määrän kasvaessa tulee tehostaa nykyisten olemassa olevien maanalaisten pysäköintitilojen käyttöastetta. Maanalainen keskitetty pysäköinti vähentää pysäköintipaikan hakuliikennettä sekä estää auton kylmäkäynnistykset jolloin päästöjä syntyy vähemmän.
Tämän diplomityön tavoitteena on selvittää maanalaisen pysäköinnin edut ja mahdollisuudet maanpäälliseen pysäköintiin verrattuna sekä miten nykyiset olemassa olevat maanalaiset pysäköintitilat saataisiin tehokkaampaan käyttöön. Työ toteutettiin keräämällä tietoa pysäköintiä ohjaavasta lainsäädännöstä sekä maanalaisen pysäköinnin hyödyistä. Tämän lisäksi kartoitettiin nykyisiä pysäköintiratkaisuja suomalaisissa kaupungeissa sekä kyselyn avulla selvitettiin suomalaisten maanalaisten pysäköintitilojen nykyistä käyttöä.
Työn tuloksena todettiin, että maanalaisen pysäköinnin positiiviset ympäristövaikutukset on huomioitu pysäköintitilaa rakennettaessa, mutta käytön aikana niitä ei ole huomioitu. Lisäksi ympäristöarvoilla ei ole ollut merkitystä asiakkaiden pysäköintipaikan valinnassa. Maanalainen pysäköinti valitaan, mikäli sinne on helpot sisään- ja ulostuloreitit, sieltä on hyvät kulkuyhteydet ympäröiviin liikkeisiin ja mikäli pysäköinti maksaa saman verran kuin kadunvarressa. Underground parking places are underutilized in Finnish city centers and instead street parking places are filled good degree. A better utilization of underground parking places is needed when population and number of cars are increased in Finnish city centers. Emissions from traffic and cold starts of cars are decreased when cars are parked to underground parking places.
The purpose of this Master’s Thesis was to examine benefits and possibilities of underground parking against street parking. The purpose was also to examine how to raise utilization degree of underground parking. The study was carried out by collecting information on legislation of parking, benefits of underground parking and information on Finnish parking solutions. The study was also carried out by collecting information by questionnaire study from Finnish parking companies and their utilization degree of their underground parking places.
It was found that the positive environment impacts are noticed under construction but not in use-phase. Environment impacts aren’t even affected to parking place choose of clients. The underground parking place is chosen instead of street parking if there is easy to break in and out, good means of communication to services and if parking in underground parking costs same as street parking.
Tämän diplomityön tavoitteena on selvittää maanalaisen pysäköinnin edut ja mahdollisuudet maanpäälliseen pysäköintiin verrattuna sekä miten nykyiset olemassa olevat maanalaiset pysäköintitilat saataisiin tehokkaampaan käyttöön. Työ toteutettiin keräämällä tietoa pysäköintiä ohjaavasta lainsäädännöstä sekä maanalaisen pysäköinnin hyödyistä. Tämän lisäksi kartoitettiin nykyisiä pysäköintiratkaisuja suomalaisissa kaupungeissa sekä kyselyn avulla selvitettiin suomalaisten maanalaisten pysäköintitilojen nykyistä käyttöä.
Työn tuloksena todettiin, että maanalaisen pysäköinnin positiiviset ympäristövaikutukset on huomioitu pysäköintitilaa rakennettaessa, mutta käytön aikana niitä ei ole huomioitu. Lisäksi ympäristöarvoilla ei ole ollut merkitystä asiakkaiden pysäköintipaikan valinnassa. Maanalainen pysäköinti valitaan, mikäli sinne on helpot sisään- ja ulostuloreitit, sieltä on hyvät kulkuyhteydet ympäröiviin liikkeisiin ja mikäli pysäköinti maksaa saman verran kuin kadunvarressa.
The purpose of this Master’s Thesis was to examine benefits and possibilities of underground parking against street parking. The purpose was also to examine how to raise utilization degree of underground parking. The study was carried out by collecting information on legislation of parking, benefits of underground parking and information on Finnish parking solutions. The study was also carried out by collecting information by questionnaire study from Finnish parking companies and their utilization degree of their underground parking places.
It was found that the positive environment impacts are noticed under construction but not in use-phase. Environment impacts aren’t even affected to parking place choose of clients. The underground parking place is chosen instead of street parking if there is easy to break in and out, good means of communication to services and if parking in underground parking costs same as street parking.