En idrottares personliga varumärke : En kvalitativ studie om hur imagen ser ut och skapas för unga finska ishockeyspelare
Wikholm, Max (2018)
Wikholm, Max
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112649188
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018112649188
Tiivistelmä
Syftet med avhandlingen är att skapa en djupare förståelse av hur ett idrottarvarumärke är uppbyggt, vilka aspekter som är specifikt viktiga för unga finska ishockeyspelare och hur dessa aspekter av det personliga varumärket kan förstärkas. I och med att de atletiska prestationerna är svåra att jämföra från spelare till spelare kan andra egenskaper som attraktiv habitus och marknadsförbar livsstil stärka spelarens chanser att stå ut ur mängden
Personligt varumärkesbyggande går ut på att sälja sin egen image och hur externa betraktar individen som sysslar med att bygga sitt eget personliga varumärke. I varumärkesidentiteten bygger spelaren sin kärnidentitet och det emotionella mervärdet som skapas av en stark identitet är svår att imitera.
Avhandlingens centrala teorier är varumärkesteorierna som uppbyggnaden av varumärken, varumärkesidentitet, varumärkesimage, personliga varumärken och specifikt personliga idrottar varumärken. Avhandlingen har antagit att de flesta varumärkesteorier som används för produkter går att använda för personer. Då varumärket betraktas som en person är det personlighetsdragen och relationen mellan varumärket och kunden som är de viktigaste dimensionerna.
I avhandlingens empiriska del har jag genomfört en kvalitativ fallstudie i form av strukturerade enkätintervjuer för att sedan kunna analysera resultaten i samband med avhandlingens första del, den teoretiska referensramen. Den empiriska forskningen genomfördes i Östnyland i slutet av juli och början av augusti 2018.
Avhandlingens empiriska undersökning består av en fallstudie som gjorts enligt en tillämpning av Model Athlete Brand Image dvs. MABI-modellen. Kvalitativa data samlades genom strukturerade enkätintervjuer med tre av finlands mest sakkunniga ishockeyprofiler.
De empiriska resultaten visar hur de finska ishockey spelarna kan gå tillväga för att skapa ett starkare personligt idrottarvarumärke och vilka brister det finns enligt informanterna.
Personligt varumärkesbyggande går ut på att sälja sin egen image och hur externa betraktar individen som sysslar med att bygga sitt eget personliga varumärke. I varumärkesidentiteten bygger spelaren sin kärnidentitet och det emotionella mervärdet som skapas av en stark identitet är svår att imitera.
Avhandlingens centrala teorier är varumärkesteorierna som uppbyggnaden av varumärken, varumärkesidentitet, varumärkesimage, personliga varumärken och specifikt personliga idrottar varumärken. Avhandlingen har antagit att de flesta varumärkesteorier som används för produkter går att använda för personer. Då varumärket betraktas som en person är det personlighetsdragen och relationen mellan varumärket och kunden som är de viktigaste dimensionerna.
I avhandlingens empiriska del har jag genomfört en kvalitativ fallstudie i form av strukturerade enkätintervjuer för att sedan kunna analysera resultaten i samband med avhandlingens första del, den teoretiska referensramen. Den empiriska forskningen genomfördes i Östnyland i slutet av juli och början av augusti 2018.
Avhandlingens empiriska undersökning består av en fallstudie som gjorts enligt en tillämpning av Model Athlete Brand Image dvs. MABI-modellen. Kvalitativa data samlades genom strukturerade enkätintervjuer med tre av finlands mest sakkunniga ishockeyprofiler.
De empiriska resultaten visar hur de finska ishockey spelarna kan gå tillväga för att skapa ett starkare personligt idrottarvarumärke och vilka brister det finns enligt informanterna.