Liikenteen energiankulutuksen kehitysennusteet Euroopassa
Halonen, Pasi (2018)
Kandidaatintyö
Halonen, Pasi
2018
School of Energy Systems, Energiatekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747610
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018110747610
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tutkia liikenteen nykytilaa ja tulevaisuudennäkymiä Euroopassa. Työ on rajattu koskemaan ainoastaan henkilörengasliikennettä, eli työssä ei oteta kantaa rahtiliikenteeseen eikä ilma-, raide- tai meriliikenteeseen. Työ suoritetaan kirjallisuuskatsauksena. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on hallinnut ihmisten ja tavaroiden liikkumista jo vuosisadan. Ilmaston lämpeneminen ja fossiilisten polttoaineiden riittävyyden epävarmuus on saanut ajoneuvovalmistajat kehittämään uusia käyttövoimia perinteisten rinnalle. Teknologiat ajoneuvojen liikuttamiseen ovat polttomoottori ja sähkömoottori. Polttomoottorissa voidaan käyttää polttoaineena bensiiniä, dieseliä, kaasua sekä niitä korvaavia biopolttoaineita. Sähkömoottoria ei voida pyörittää kuin sähköllä, mutta sähköä voidaan tuottaa lukuisin eri keinoin. Sähkömoottorin tarvitsema sähkö tulee pääasiassa joko voimalaitokselta tai polttokennolta, jolloin kyseessä on vetyauto. Kilpailu fossiilisten polttoaineiden ja sähkön välillä on kiristynyt, mutta tulevaisuudessa sähkö tulee monipuolisuutensa ansiosta todennäköisesti syrjäyttämään perinteiset polttomoottoriautot. Sähköautojen teknologia on kuitenkin vielä kehitysvaiheessa, joten se ei vielä kykene itsenäisesti kilpailemaan polttomoottoriautojen kanssa. Siksi valtioiden tuet sähköistä liikkumista varten ovat välttämättömiä. EU:n ja sen jäsenvaltioiden itsensä asettamat tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja sähköautoilun lisäämiseksi pakottavat valtiot lisäämään tukeaan sähköautoilua kohtaan. Tästä syystä sähköinen liikenne tulee kasvattamaan osuuttaan yhä nopeammin, mutta kasvun loppua on vaikea ennustaa.