Avoimen datan hyödyntäminen SaaS-liiketoiminnassa
Heikkinen, Anni; Hietala, Joona (2018)
Kandidaatintyö
Heikkinen, Anni
Hietala, Joona
2018
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100337343
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018100337343
Tiivistelmä
Tämä työ on kirjallisuuskatsaus avoimen datan hyödyntämismahdollisuuksiin SaaS- palveluntarjoajien näkökulmasta. Työssä käsitellään erityisesti avoimen datan arvoa, kaupallistamista, hinnoittelumahdollisuuksia sekä SaaS-liiketoiminamallin avulla avointa dataa menestyksekkäästi hyödyntäneitä yrityksiä.
Koneellisesti luettava, rajoituksitta hyödynnettävissä oleva ilmainen data on avointa dataa, josta voidaan jalostaa tietoa. SaaS- eli verkkosovelluspalvelu on ketterämpi tapa toimittaa ohjelmistoja. Niitä käytetään verkkoselaimella eikä käyttö vaadi erillistä asennusta laitteisiin. Verkkosovelluspalvelun avulla avoimesta datasta saatavalle tiedolle muodostetaan jakelukanava. Verkkosovelluspalvelussa avointa dataa voidaan esimerkiksi visualisoida tai analysoida algoritmien avulla sekä hyödyntää palveluiden tuottamisessa.
Esimerkkitapaukset osoittivat, että avoimesta datasta voidaan louhia tietoa muun muassa potentiaalisista asiakkaista tai säähän liittyvistä epävarmuustekijöistä päätöksenteon tukemiseksi. Havaittiin, että avoimen datan kaupallistaminen vaatii rinnalleen arvoa tuottavia lisäpalveluita sekä sopivan hinnoittelumallin.
Koneellisesti luettava, rajoituksitta hyödynnettävissä oleva ilmainen data on avointa dataa, josta voidaan jalostaa tietoa. SaaS- eli verkkosovelluspalvelu on ketterämpi tapa toimittaa ohjelmistoja. Niitä käytetään verkkoselaimella eikä käyttö vaadi erillistä asennusta laitteisiin. Verkkosovelluspalvelun avulla avoimesta datasta saatavalle tiedolle muodostetaan jakelukanava. Verkkosovelluspalvelussa avointa dataa voidaan esimerkiksi visualisoida tai analysoida algoritmien avulla sekä hyödyntää palveluiden tuottamisessa.
Esimerkkitapaukset osoittivat, että avoimesta datasta voidaan louhia tietoa muun muassa potentiaalisista asiakkaista tai säähän liittyvistä epävarmuustekijöistä päätöksenteon tukemiseksi. Havaittiin, että avoimen datan kaupallistaminen vaatii rinnalleen arvoa tuottavia lisäpalveluita sekä sopivan hinnoittelumallin.